Popular Posts

Saturday, November 8, 2008

sakit 2

korang bace le ayat2 kat bawah ni,,,aku kopi paste je,,,tapi elok dibaca time kite sakit...


KENAPA AKU DIUJI?
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja)
mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka
sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ~ Surah Al-Ankabut
ayat 2-3

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah
ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan
kesanggupannya ~ Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUSTASI?
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih
hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah
kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan
bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. ~ Surah Al-Imran
ayat 200

Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, ~
Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan
harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~ Surah At-Taubah
ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya
aku bertawakal ~ Surah At-Taubah ayat 129

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~ Surah
Yusuf ayat 87


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
aku cuma nak hurai 1 bahagian sahaje,,,sungguh rasulullah selalu memberikan nasihat bersama2 dengan penerangannya,,,,

apa kaitan sakit dengan ayat2 diatas?...sakit itu perkara yang kita tidak selesa bila menghadapinya...

cuba tengok persoalan yang kedua yang sering kita soal bila menghadapi kesakitan,,,dan tidak mendapat apa yang kita mahu,,,


KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?


dan dalam Al-quran dijawab:

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah
ayat 216


bukan semua yang kita rasakan baik, adalah baik bagi kita, dan sebaliknya...

dan sedarlah diri, Allah mengetahui...dan kita teramatlah bodoh dan jahilnya...

ilmu yang Allah turunkan di dunia ni, cuma setitis yang tertinggal di jarum yang telah di celup kedalam lautan ilmu Allah,,itu lah perumpamaannya...

sakit itu adalah nikmat dan kelebihan yang Allah berikan kepada hambaNya...so jika kita terima satu kesakitan dan ujian...dan jika kita beragama islam...bermakna dosa2 kita sedang luruh sedikit demi sedikit..jika kita SABAR,...(jadi selama ini anda mengeluh dan x sabar???..jadi ini bermakna mulai sekarang, mulalah bersabar...inilah permulaan, jika ini dapat merubah anda menjadi lebih baik pada masa akan datang, mengertilah Allah lebih menyayangi mu melebihi makhluk lain yang menyayangimu)

memang x best..memang x selesa...tapi sabarle..nikmat kan datang selepas ujian...malah semasa ujian pun, kalau kita sabar..kebaikan sedang melimpahi diri kita..

boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu, padahal ia baik bagimu.....



contohnya:


kalaulah nasihat yang ujud dalam blog ini menyakitkan hati anda...mungkin ia sebenarnya baik untuk anda...mungkin faktor insan yang menulis ini menyebabkan hatimu merasa bahawa nasihat2 ini tujuan untuk menyakitkan,,,kalau macamtu...cuba fahamkan, tidak ada sesuatu yang tidak datang dari Allah.....aku menganggap diriku kosong, bila ada idea dan perkara yang ingin aku tulis, jika ia baik...ingatlah ia adalah dari Allah,,,kalau buruk,,ingatlah aku hanya hamba Allah yang kosong dan penuh dengan kekurangan, sebab yang mengisi diriku dengan kebaikan, Dialah Allah..so maafkan aku...

dan kalaulah benar niat diriku ini adalah untuk menyakiti diri anda sekalipun..,,hakikatnya,,,niat (bahkan usaha) aku tidak akan boleh memberi kesan kepada sesuatu kebaikan yang Allah tentukan padamu...so ..to the hell lah with my niat kan....

jangan pandang orang yang memberi nasihat,,tapi pandang kepada isi nasihatnya,,,

Allah lebih mengetahui,,,entah2 kalau niat aku nak menyakitkan sahaja pun, padahal aku x mengetahui yang sakit yang aku berikan ini Allah tentukan nikmat kepada orang yang membaca blog ini,,,siapa yang tahu???..

senang macamni la fikir....tidak ada sesuatu yang tidak diciptakan Allah..dan setiap sesuatu yang diciptakan Allah,,ada kebaikannya dan hikmahnya..,,secara hakikatnya....


........................................................................................................................................................................


sakit itu dan nikmat itu adalah lumrah dunia....ia akan bersilih ganti,,,,kita merasakan ia bersilih ganti kerana lumrah nafsu kita sebagai insan biasa,,,tapi orang yang imannya berada di tahap yang tinggi, tidak ada yang tidak nikmat baginya...sebab baginya segala yang Allah tentukan pada dirinya adalah yang terbaik....(dan inilah hakikat)

jadi wahai insan...jangan sedih bila disakiti..jangan menyimpan dendam..jangan marah...tapi syukur, redha,,sabar,,,dan bersangka baik kepada Allah...bukankan Dia yang menentukan segalanya?

sekurang2nya kalau kita x rasa nikmat yang Dia janjikan itu setelah kita sabar dengan ujianNya didunia ini, mengertilah...diakhirat nanti nikmat yang lebih nyata sedang menanti...itulah syurga..

dunia = x adil..

dunia + akhirat = adil....

sekian,,,

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search