Popular Posts

Saturday, November 1, 2008

how to deal with a broken heart/bagaimana jika hati retak??

pergghh,,,aku pun x tahu kan kenapa aku agak kejiwangan malam ni,...

tapi bila kehidupan aku ni, dilalui dengan berbagai2 perkara, suasana dan aura...maka aku mengambil memori sebagai pengalaman dan pengajaran...

jadi kita tengok tajuk kita harini...how to deal eith a broken heart/bagaimana jika hati retak, patah dan resah, sakit dan sedih, sayang dan terbayang, tapi pahit dan hening malah kering bagai luka yang baru kita potong dengan pisau yang tajam dan dimasukkan kedalam lautan garam.....(lautan garam itu kan ubat,,,nampak x bagaimana satu perkara yang pahit dan sakit itulah ubat dan menguatkan diri)

jadi...ini cuma nasihat dari pengalaman2 aku sendiri, dan orang lain...nasihat dari insan yang membuat silap dan ingin kembali pada jalan yang benar,,,,dalam dunia...ada dua jenis insan...satu insan jenisnya x pernah terluka dek berpisah dengan orang yang kita nak jadikan suami/isteri...satu lagi pernah,,,,kebanyakan jenis insan kat dunia ni adalah insan yang pernah...melalui,,,,

kalau,,,,

hati terguris dek insan yang kita sayang, dan kalau hati insan yang kita sayang sudah berubah, baik kita hapuskan dia dari hidup kita....

kalau ada gambar2 tu baik di buangkan, kalau ada surat2 tu baik dibakar...kalau ada marah tu baik dimaafkan, dan lupakan...kalau ada sayang2 tu baik diserahkan dia kepada Allah Yang Maha Menyayangi, dan doakan dia moga selamat sampai ke syurga.....

aku sendiri punya prinsip, jangan bercintan cintun sebelum bernikah kawan2 xpe....

bersayang2 xpe, tapi jangan berkapel2 buat maksiat sana sini, supaya terhindar dari zina mata, tangan,,jangan wat ayat pelik2 sangat bila berutus mesej, nanti jadi zina hati...

kenapa aku kata bersayang2 xpe???.....sebab sayang itu bukan satu perkara yang dibuat2, ia akan timbul bila sampai masa yang Allah tentukan, tapi berkapel itu selalunya membawa kepada zina,,,dan kapel itu adalah usaha...bukan sesuatu yang Allah kurniakan dalam hati...malah sayang itu amat luas maknanya...

so balik kepada persoalan asal...bila hati dah dilukai, apa perlu buat?..

pertama...buang dia dari hidup kita

kedua...zikir...

zikir itu maknanya mengingati...so kita zikrullah,,,

anggap hubungan yang lalu itu palsu,,ingat dia yang dulu itu palsu,,,ingat segala perbuatan dosa dan palsu kita dengan dia dulu...dan ingat, yang Maha Menyayangi itu Dialah Allah,,,dan Allah yang menarik kita dari satu perkara yang batil kepada satu keselamatan, kepada satu hakikat,,,

ingat, dia bukan jodoh kita,,,kalau kita marah..maafkan dia dengan harapan Allah maafkan segala dosa kita...kalau kita sayang..lepaskan dia kepada Allah yang lebih menyayangi, Allah yang Maha Menyayangi.,...

cuba hafal doa2 meminta Allah menguatkan hati, insyaAllah hati kan jadi tenang...ingat...Allah memberikan kita kesakitan ini sebagai kifarah dosa...sebagai peringatan, supaya kita bergantung kembali kepada Allah...dan bahawa pergantungan kita dengan dia yang dahulu, adalah fana..dan palsu...hanya sayang kerana Allah itu adalah hakikat dan tulen....dan sayang kerana Allah juga, bermakna sanggup melepaskan, kerana takdir Allah...ketentuan Allah....

ingat, si dia yang betul2 akan menjadi pasangan anda di masa depan nanti...gembirakan hati,,,dan seronokkan diri mencari si dia yang sejati,,,untuk dijadikan isteri atau suami yang benar2 hakiki...

nasihat aku..elakkan bercintan cintun sebelum nikah...elakkan kapel2 aweks2 dan balaks2...kalau dah sayang xpela...sebab sayang itu kurniaan,,,tapi...elakkan tabiat dan perbuatan yang menyerupai orang kafir...kalau dah sayang..cepat2 masuk nikah..tu je cara dia..tuja ubat dia...jangan berkapel 3, 4 tahun...tapi last2 x jadi...habis segala madu..nak bermadu pun x sempat...ahaha...ingat,,,declare tu setelah memegang tangan tok kadi....bukan declare kapel,,,kebanyakan perkara sebelum nikah itu palsu belaka....

tapi kalau berjanji tu dah jadi bab lain....janji itu janji dan harus ditunaikan.,.berjanji bukan bererti berkapel,,,berjanji itu memberikan harapan....xperlu dengan perbuatan2 intim sebelum nikah,,,kerana perbuatan yang intim sebelum nikah itu palsu, maksiat dan neraka semata2...

kalau dah jumpa....usaha nikah terus.....

dan ingat,,,jika hubungan anda dengan dia sebelum ini berakhir didunia...x dibawa di akhirat kedalam syurga...berkemungkinan besar..cara anda bukan dalam cara yang diredhai Allah...

fikir2kan....taubat...dan akhir sekali...niat segala kasih anda kepada bakal suami atau isteri anda yang benar2 ...dan cari lah dia...insyaAllah jumpa di dunia ini....(watpa ingat lagi kepada yang palsu,,carilah yang tulen,,,)

sekian...itu je nasihat aku...harap dapat menolong sedikit sebanyak...

3 comments:

jah said...

thanks mengingatkan...hmm ak sgt percaya kalau sesuatu jadi kat kita pasti ade hikmahnye...Allah x kan saje2 je nak kasi hati kita retak..mesti ade yg lebih baik menanti tuk kita.btl x..so..kalo ade sape2 hati retak..boleh la ikut jejak langkah ak...heheh..dgrla love song 80's..besh..k...daa~~~~

iBNu iSMAil Al-SalaM said...

isk3x...bagus2..keep it UP...

yus said...

erm...bagus2 nie...hati terluka, hati dilukai...perkara yang menyakitkan...semua pernh aku lalui...fikirlah ader hikmah disebalik kejadian....

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search