Popular Posts

Friday, November 7, 2008

"market fluctuate principle dont"

"market fluctuate principle dont"


bermakna..pasaran berubah, tetapi prinsip tidak....dalam ayat inih prinsip itu lebih di tafsirkan kepada , agama islam...renung2kan,,,

dalam forex...ada berbagai jenis urusniaga...ada future, ada forward dan lagi satu ialah spot...dan hanya spot trading adalah halal disisi agama islam...

tapi bukan semua broker menjalankan urusniaga dalam islam..kerana kebanyakannya mengamalkan riba,iaitu overnight interest...bila satu urusniaga melepasi hari urusniaganya, maka charge akan dikenakan kepada para pedagang,,,dan ini haram...

cuma beberapa broker sahaja yang menyediakan akaun forex spot trading yang islamic...antaranya ialah FXCM....marketiva...dan len2(carik sendirik le)...

duit kertas,,,adalah thaman istilahi...bukan thaman hakiki...seperti yang disebut dalam hadis nabi...kalau mengikut mazhab imam shafie skalipun sebenarnya hukum ribawi tidak dilaksanakan kepada thaman istilahi...tetapi kita mengikut pendapat majoriti ulama' yang menghukumkan wang kertas dengan hukum ribawi...walaupun konsep wang kertas itu sendiri adalah satu dakyah orang kafir untuk merosakkan ekonomi umat islam...

so aku fikir,.,,,biarlah aku belajar ilmu berdagang matawang asing, bagi meningkatkan kadar aliran wang masuk kedalam negara kita , hence reducing the inflation rate in malaysia....

walau mengikut kata2 mutiara perdagangan hanya 5% daripada para pedagang yang akan untung...aku yakin aku dapat masuk kedalam golongan tersebut...kerana Alhamdulillah keupayaan aku untuk terus berada dalam pasaran, walau sudah dekat 2 tahun aku belajar forex...kebanyakan orang yang masuk kedalam arena ini akan rugi dan bankrap walau dalam masa sehari dua...

saham matawang asing atau forex ini mempunyai kadar aliran wang yang terbesar , dimana jika kesemua jenis saham yang wujud selain daripada FOREX bergabung,,,maka masih tidak dapat menandingi kebesaran volume wang didalam pasaran saham FOREX,..dikatakan sebanyak 7 trillion setiap hari...

jadi insyaAllah aku kan menggunakan segala ilmu aku untuk terus berdagang dalam FOREX..dengan harapan aku dapat menjana ekonomi islam..melalui penjanaan modal di dalam forex sebagai permulaan....itulah harapan aku...

p.s: perbezaaan ketara antara muamalat dan konvensional ialah,,,.dalam muamalat...peniaga dan pelabur selalu bergantung harap kepada Allah agar memberikannya keuntungan melalui usahanya yang gigih,,,kalau konvensional..banyak berlaku penindasan dan riba...dan peniaga atau pelabur selalunya terasa terjamin oleh sistem atau sesuatu perkara selain Allah...

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search