Popular Posts

Thursday, November 13, 2008

'kalau hang dah pilih satu perkara, hang teruskan saja, jangan paling belakang lagi"

kata sepupu aku...aku dapat nasihat ni masa aku tengah memilih kerjaya...antara menjadi seorang jurutera maintenance, atau nak jadi seorang cikgu politeknik...

masa tu pendirian aku tergugat sket, sebab aku memang nak jadik cikgu..so aku selalu buat x endah dengan tawaran temuduga dari syarikat yang menawarkan kerjaya juruterrer kepada aku...separuh je dari jumlah temuduga yang aku dapat, aku g...aku tergugat, bila mak aku tau aku suka x datang temuduga...sebab aku tekad nak jadi cikgu..mak aku marah aku, atas dasar, risaukan dan sayang kan aku..kan...

aku tergugat, dan aku mula berusaha juga untuk jadik jurutera...dan aku bersungguh, g interview...sehinggalah aku apply dpli, dan masuk ujian medsi..lulus, dan sedang menunggu interview dpli...waktu2 tu(kalau x silap aku) yang aku tanya pendapat orang lain, tentang pilihan ni...

macam kakak aku kata(seorang cikgu poli):

"hang x rasa nyesal ka nanti???tengok kawan2 hang semua gaji tujuh lapan ribu...yang hang dok lagi 2, 3 ribu"

saja akak aku nak uji aku kot...sebab dalam pada masa yang sama, dia promote gak aku dengan kerjaya cikgu poli.....

mak aku pun aku tanya gak..pada masa tu dia tau gak tekad aku memang nak jadik cikgu,...

pak aku pun yang dok nak aku jadi juruterrer, pun tetiba menyokong tekad aku nak jadi cikgu macam dia...

last2 aku tnya sepupu aku yang dah pengalaman jadik cikgu dekat 10 tahun...dan dia jawab dengan

"......kalau hang dah pilih satu perkara, hang teruskan saja, jangan paling belakang lagi"

ayat tu adalah ayat yang menjadi peneguh tekad aku...sebab ayat tu sesuai dengan prinsip aku

"kalau nakkan sesuatu, berusaha sehingga sekurang2nya mati berusaha"

dan aku pegang ayat sepupu aku tu....

Alhamdulillah...dengan segala yang di tentukan Allah,..tahun depan aku dah ble start ngajo,,,dan boleh start trading dengan modal yang besar sket...

memang kalau aku jadi engineer pun, trading aku tetap berjalan...tapi berjalan trading aku...mungkin dengan sistem2 yang lain dan x sekukuh sistem yang aku dapat cipta dengan izin Allah dalam arena perguruan ini...

Alhamdulillah masa aku ngaji kat dpli utm ni pun aku punya banyak masa nak stadi sistem forex..kalaulah aku pilih kerjaya juruterer,,,mungkin aku dah stop trading sekarang,..mungkin juga aku dah dibuang kerja sebab ralit dengan trading....

dan aku syukur, kerana pilihan yang aku pilih dibawah pilihan yang Allah pilih untuk aku ini...

trading aku makin mantap....psikologi aku makin mantap...prinsip aku makin tetap...tekad aku makin tetap....dan aku makin kuat dalam semua bidang yang aku inginkan kekuatan,,,dan Alhamdulillah...

sebenarnya aku dah buat satu kesilapan kat sini...satu kesalahan...cuba tengok perkataan yang kale merah kat atas....yang merah kat atas,,,perkataan itu adalah tidak dibenarkan di dalam konsep dan sikap seorang islam...itulah perkataan 'kalau',,,

'kalau'...bila digunakan untuk menyatakan perkara yang mungkin berlaku jika kita memilih pilihan lain...adalah tidak dibenarkan...sebab seperti tidak bersyukur dan tidak redha dengan perkara yang sudah ditentukan...

so sedarlah wahai diri sendiri dan sahabat2 sekelian...jangan pernah menyesal dengan perkara yang terjadi...jangan menyalahkan apa2 pun dengan perkara yang telah terjadi...jangan sedih,,jangan gusar,,,jangn marah ,,,dengan pilihan yang kita sudah pilih...kalau ada seseorang yang hendak disalahkan pun kerana sesuatu perkara,sedarlah itulah diri sendiri...tetapi,,sebenarnya terlampau menyesal sehingga berputus asa dengan rahmat Allah dengan kasih sayang Allah yang mendahului kemurkaanNya, adalah salah....kerana sedarlah setiap pilihan dan rancangan yang kita buat adalah dalam pilihan dan rancangan Allah terhadap kita...xkiralah teruk atau salah perkara yang sudah berlaku itu.,,,sedarlah ia adalah ketentuan Allah dan ada hikmahnya...jika ia berbentuk dosa,,,sedarlah Allah mahu kita sedar akan dosa itu,,dan itulah hikmah dosa...supaya kita sedar..akan kelemahan dan kehambaan diri kita...

apapapun...sedarlah insan..tekad..,,dan tetap berjuang dengan pilihan masing, ingat,,,sentiasa ingat,,pilihan yang kita niatkan kerana Allah adalah pilihan yang x kan sia-sia..malah akan memberi nikmat yang maha utama dan maha tinggi...walaupun kita mati berusaha...

akhir sekali ingat,,,,nasihat sepupu aku ni

"'kalau hang dah pilih satu perkara, hang teruskan saja, jangan paling belakang lagi"...

dan aku nak tambah sikit..."usaha sehingga sekurang2nya mati berusaha"...

dan pastikan ia kerana Allah semata2....

hidup dan mati ku kerana Dia...

itu yang kita inginkan,,,

3 comments:

Abah Mui'zz said...

Betul la kata Pierre Andre, Jangan pandang belakang. :-)

Tapi abah sokong kenyataan tu. Bila dah tekad pilih satu jalan, jangan toleh belakang lagi. Cumanya baik juga kalau sesekali toleh juga kebelakang, tengok2 kalau2 jejak2 sepanjang jalan yg kita pilih itu ada kecacatan yang boleh diperbaiki.

dielas said...

kalau dah diatas nanti jangan lupa jenguk2 dibwah....supaya tak terdongak dagu...ter "riak" di jiwa.

nice post...keep up ur good writing

iBNu iSMAil Al-SalaM said...

betul cakap abah tu,,,memang manusia kena tengok jugak belakang, dalam kata len,,,tengok kesilapan..supaya bleh jadi cemerlang di masa menjelang...


diela, ni salah satu definisi riak

"kalau kita berbuat sesuatu kerana manusia itulah syirik, dan kalau kita tidak berbuat sesuatu kerana manusia, itulah riak..."

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search