Popular Posts

Saturday, November 9, 2013

Mendidik Anak -Bahaya stress, terhadap otak....dan bagaimana cara mendidik...

1. Banyaknya pendedahan kanak2 kepada social media dan gadjet , berkadar langsung dengan meningkatnya masalah nonverbal recognition skills (masalah yang dihadapi kanak2 autisme), iaitu kebolehan meneka perasaan orang lain.

2. Kajian menunjukkan bagi kanak2 yang berumur dibawah 4 tahun, bagi setiap sejam pendedahan kepada televisyen, meningkat 9% risiko mereka untuk menjadi pembuli..

3. Kajian menunjukkan bagi kanak2 yang berumur bawah 2 tahun, bagi setiap sejam pendedahan kepada televisyen, meningkat 10% dalam masalah menumpukan perhatian semasa mereka berumur 7 tahun..

4.
pendedahan kanak2 kepada cahaya televisyen(atau lampu), sebelum tidur, dan semasa tidur, meningkatkan risiko kanak2 untuk mengidap penyakit kanser leukimia..

5. Stress melampau pada ibu yang mengandung, boleh menyebabkan anak yang dilahirkan, mempunyai masalah di dalam akademik, otak mengecil, dan kanak2 tersebut mempunyai masalah mengawal stress..dan sekiranya kanak2 itu perempuan, dan semasa dia berkahwin dan mengandung, lebih mudah baginya stress, dan penyakit ini boleh berterusan mengikut keturunan..

6. Stress melampau yang dialami kanak2 boleh menyebabkan kerosakan dibahagian otak, memutuskan hubungan diantara neuron2 (mengurangkan kebijaksanaan) dan merosakkan bahagian BDNF (Brain-derived neurotrophic factor), iaitu bahagian otak yang menuai benih neuron yang baru,,penyakit ini, dalam bahasa kita disebut sebagai ' bodoh, bengap., kurang pandai, bendul, lembap dsbnya'.....

7
. Guru atau ibu bapa yang bijak atau pandai tidak akan mengajar anak mereka dengan pendekatan yang kasar, atau bebelan panjang , atau hukuman menyakitkan fizikal yang ketara atau hukuman yang merosakkan emosi kanak2, atau pelajar mereka, kerana STRESS MELAMPAU, membuahkan ke BODOH an,,,,

8.
Penyakit ini, dapat diubati dengan Zikrullah,,,,dengan ingat Allah hati jadi tenang....bila hati jadi tenang....tiada stress melampau, insyaAllah otak akan kembali pulih dan sampai kepada kebijaksanaan yang terbaik...

9. Rasulullah tidak pernah mengajar dengan kekasaran, penuh dengan senyuman, dan terutamanya terhadap kanak2.....

p.s: salah silap dan terkasar bahasa harap diampunkan....

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search