Popular Posts

Wednesday, November 20, 2013

BAHAGIAN 3 Cara Nak Kuruskan Badan..,,,,kurang 6 kg dalam 2 minggu 2 hari,,,(lebih kurang)

Start diet pada 12/6/11..lebih kurang 86 kg
Minggu pertama 18/6/11..lebih kurang 82 kg
Minggu kedua 25/6/11..lebih kurang 80 kg
Semalam…28/6/11..lebih kurang 79 kg

Aku menggunakan scale yang murah…kurang 30 hingit,,,sebab tu ada ‘lebih kurang’

Seluar 2..aku yang mula ketat sebelum aku bernikah  dah jadi longgar balik,,,lebih senang bergerak..dan solat,,,

Seluar2 yang aku baru beli dah longgar,,,tapi aku pakai jugak..

Tali pinggang aku turun 2 lubang dari yang selalu adjust..

Kebuncitan yang mula menular,,,dah surut,,,

Potensi2 aktiviti2 fizikal bertambah,,,

Aku kurang rasa lapar,,

Nafsu aku terhadap makanan/minuman manis berkurang lebih kurang 60% ke 70%

Nasi pun aku dah kurang bernafsu terhadapnya,,,

Tenaga aku makin meningkat..

Mengantuk pun kurang,,,
Orang zaman dulu..kebanyakannya slim n slender….kerana kekurangan sumber makanan kot…tapi yang aku pasti (aku pasti) orang zaman sekarang kebanyakannya berlemak sebab,,,,makan nasi +air manis banyak sangat….nasi dan air manis adalah jenis makanan = gula ringkas….cepat diproses tubuh badan,,,bila tenaga yang diperlukan dah cukup, maka lebihan gula(tenaga yang belum diproses) dalam saluran darah itu,,,akan dibawa ke sel lemak,,,maka tahniah,,kebanyakan kita terlebih makan,,,tapi kerja x seberapa,,,

Jika anda kerja penat dan teruk…tapi masih gemuk…ada dua faktor yang memberi kesan:

1. anda melantak,,,tidak mengikut sunnah nabi.
2. sehingga badan anda menerima penyakit kesesakan insulin,,,dan leptin mungkin…

Maka gemuklah anda…


RUMUSAN
Sebnarnya sasaran aku nak capai 75 kg…berat ideal aku masa zaman kat u dulu,,,

Tapi bila dah sampai 79kg ni,.,aku nak try diet lain pulak…seronok buat test

Perlu aku tekankan kat sini..penurunan berat badan anda akan berkurangan dari masa ke semasa..

Dapat penurunan dalam 3-4 kg dalm satu bulan adalah normal….maka bersabarlah,,

Dalam kes aku…dapat turun dalam 6 kg,,,Alhamdu Lillah,,

Sekarang aku nak try buat diet lain pulak,,,,,lebih mendekati cara pemakanan Rasulullah,,,Makhluk paling sempurna di alam ini…dari segi zahir dan batin…

Sekian,,,semoga bermanafa’at….

Segala perkara baik adalah dari Allah,,,,

Segala yang buruk, itulah sifat makluk,,

…semoga anda semua dirahmati Allah,,,,semoga semua…selamat dunia akhirat…amiiinn…

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search