Popular Posts

Thursday, April 2, 2009

coret soudah,,,,,,jangan carut....3

perghh,,,,so dah 3 hari aku berbakti di Politeknik Sultan Azlan Shah...dan sekurang2nya lagi 33 tahun pekerjaan aku sebagai pendidik,,,dan aku x pasti aku dapat hidup lagi 33 tahun,,,sebab waktu kematian yang tidak pasti itu pasti,,,

bila bersembang2 dengan hosmet2 tentang gaji dan pangkat lalu soalan tentang 'apa konsep tujuan dan harapan anda mengenai kenaikan pangkat jawatan dan gaji,,,,'

jadi salah sorang hosmet aku cakap 'aku, p keja punckad...keja...cukup time punckad balik keja'

menyatakan keinginan dan harapannya untuk menjadik seorang pekerja yang cukup sebagai pekerja yang menjalankan tugas..

kawan2 yang len yang sudah tentu teringinkan kenaikan pangkat dan gaji yang selamanya meningkat..tersenyum dan menunggu2 agar komen aku dilancarkan....dan aku dengan cepatnya memberi komen...

'dia...dengan cara dia....kita ada cara kita.....'

sambil aku senyum...dan aku sambung...

'hang tanya kan aku camna tadi?...ha konsep aku senang ja,,,,USAHA.....tu ja,,,USAHA'

...................................................................................................................................................................

hmm.... perkataan usaha tu,,,ada huraiaannya,,,,maksud aku bila menyebut USAHA,,,bermakna...

'usahalah untuk mencapai apa yang anda mahu'

dan abaikan pemikiran dan pandangan orang lain...

dan bila disebut usaha untuk mencapai sesuatu,,bermakna...

diharamkan mengeluh...

diharamkan merungut...

dan diharamkan menyalahkan orang lain...

dan jika mahu....

usahalah sehingga tercapai apa yang anda mahu itu,,,,

atau usahalah sehingga engkau mati berusaha,,,,

......................................................................................................................................................

berbalik pada PSAS,,,,aku diamanahkan sekarang ni untuk ajar bebudak poli ni...elektrik 1....thermodynamic(PERRGGGGHHH) dan kimpalan...dan akan bertambah subjek2 yang bakal aku ajaq....

aku masuk kelas bebudak sijil mekanikal tadi,,,,depa diajaq akak zaleha....depa ni,,,,secara umumnya dari pandangan mata dan hati aku...

depa ni x bengap....cuma:

1.malas
2. x mahu memahami pelajaran
3. merendah diri....

itu bagi yang kennot go la...

bagi yang go...aku tengok depa ni ada potensi untuk berkembang....dan depa ada peluang untuk masuk U.,..walaupun pada hakikatnya nak masuk u pada zaman sekarang adalah agak mudah,.,,

tapi self esteem depa yang rendah telah merendahkan peluang untuk mereka meningkat maju...

so...

aku berhasrat,,,untuk sekurang2nya memberi mereka peningkatan dari segi motivasi,,,dan harapnya dapat ,membantu mereka melihat dengan jelas,,,,hakikat dunia ini,,,

...................................

moga Allah memberikan aku kekuatan,,,amin,,,

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search