Popular Posts

Saturday, April 11, 2009

Positive…


Itu le asas prinsip aku,,,yang aku cuba pegang,,,walau kadang2 terlepas…

………………………………………………..

Semalam.,,masa aku jaga budak2 bengkel jkm ni,,,aku bersembang ngan salah sorang darik ketua kursus iaitu encik zahir…dan aku yang agak suka bercerita dan berbual ini…mula membangkitkan perkara2 yang berbangkit..yang kadang2 susah jugak aku nak bangkitkan,…

“apa yang 'ibnuismail' dengar dari rakan2 sekerja?” itu dia..ayat cik zahir…bila aku Tanya fasal ke ok an jadik staf PSAS,,,

Berulang kali cik zahir soal aku ayat tu,,,tapi sebab aku pun x tau nak terang apa perkara yang aku dengar darik rakan sekerja….aku x tahu nak terang sebab agak kureng perkara negative yang aku dengar.,.yang aku faham,,.,jadik staff psas agak ok dan selesa,,,

Tapi cik zahir rasa macam ada perkara2 negatif yang disebarkan oleh rakan2….ada…tapi sikit je ketidak puas hatian staf psas yang tersebar,,,ke telinga aku,,,walhal aku sekadar nak berbicara,,,dan bertanya pendapat dia sendiri…dan Alhamdulillah aku tengok kehidupan rakan2 staf jkm sendiri…adalah selesa,,,dan bersyukur secara umumnya…itu yang aku cerita kat encik zahir...

So cik zahir pun bagi aku nasihat

“'ibnuismail' dengar je perkara2 yang negative,,abaikan,,,jangan terikut,..”

“kita akan rasa selesa, kalau kita buat kerja kita bersungguh2, masuk kelas, mengajar, buat tugas sampingan, buat semua kerja kita, kita akan rasa selesa”

“bagi saya, hanya orang yang bermasalah sahaja yang banyak masalah..”

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Ayat cik zahir bleh jugak kita gunakan untuk membicarakan perkara yang sebaliknya,,,

“hanya orang yang selalu berasa nikmat sahaja yang banyak kenikmatan”

Wau!,,,

Atau…bagi aku,,,masalah itu bukan masalah,,tapi masalah tu cabaran,,yang bleh menguatkan diri….jadi syarat untuk jadi kuat,,ialah dengan kita menerima banyak cabaran,,,

“hanya orang yang selalu terima cabaran sahaja yang mempunyai banyak cabaran,,”

Mungkin anda agak pening dengan apa yang aku cuba sampaikan,,,

Tapi semuanya ni adalah mengenai satu prinsip iaitu “positive”

Dari segi pemikiran dan perbuatan,,,,

Bila segala masalah..kita anggap…atau kita panggil sebagai..cabaran…sebagai kenikmatan.,..maka hanya itulah yang kita rasa…

Kita rasa selesa…rasa bertenaga.,..rasa semakin kuat….

Dan yang pasti…

Semakin nikmat….

p.s: aku ulangi….,berusahalah menjadi hamba Allah,,,yang tidak ada yang tidak nikmat..melainkan nikmat2 belaka....

2 comments:

jah cun said...

“bagi saya, hanya orang yang bermasalah sahaja yang banyak masalah..”

ak setuju dgn statement ni...ak nak kongsi skit.kat jab ak ni,,ad sorang staf yang dah g jmp psikitri(btl ke x ntah ak eje)..dia tertekan.ak tgk org lain ok je.tp dia tu yang tekan diri sgt kot..suke pkir mcm2..dah jd masalah mentel dah..byk ari dah x dtg opis..keje2 tergendala..pastu sshkan org lain nak siapkan keje dia..so,,kurang2kan la masalah diri k..

iBNu iSMAil Al-SalaM said...

perghh..jah..beh bik hang rilek2..jangan jadik tetekan sangat wat keje tu..hahaha...betulkan niat kerana Allah..insyaAllah segalanya mudah dan tenang...

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search