Popular Posts

Monday, February 2, 2009

Xpe2 aku akan buktikan kata2 ko salah,.,,,main forex boleh membantu ekonomi..bukan saje individu tapi agama dan Negara..


Ayat kat atas adalah ayat sorang sahabat aku yang juga berpengalaman dalam dunia forex nih..setelah aku chat ngan dia..tapi aku kena keluaq dari cc..xdan nak baca ayat nih,,,

Sahabat aku ni x stuju dengan nasihat aku tentang orang yang baru sahaja memasuki dunia forex iaitu:

Ko xkan jadi jutawan….

Hahahhaha

Sori sahabat,,,memang ayat aku tu agak keras…dan salah sebenarnye…tapi sebab mood bersuka ria aku dalam menulis datang so aku pun tulis le camtu….

Apa2 pun boleh jadi..sebab kalau Allah kata kun…fayakun lah ia……

Kata2 aku tu memang salah,,,so aku minta maaf kepada semua insan…

Tapi sahabat…apa yang aku kata tu..atas kekecewaan aku kepada budak2 yang baru nak masuk dunia forex..dengan mindset nak kaya cepat dan kaya senang.,,,

Aku tengok dalam forum2 seantero internet,,,budak2 malaysia dok kalut nak ‘main’ forex…nak kaya cepat…dan itu mindset depa…dan itu aku x stuju..

Juga aku x stuju bila budak2 ni amik saja mana2 satu sistem,.atau guna apa saja indicator..untuk ber’main’ forex..tanpa ilmu dan tahu,,,secarajelasnya bagaimana system atau indicator itu terbentuk…

Tanpa tahu apa itu risk management,,,

Dan yang paling aku kecewa sekali…bila kebanyakan dari depa…’main’ forex..membuta tuli…dan Nampak gaya,,,macam berlandaskan nafsu…bila kalah..mula emosi depa berkecai…dan mula mem blowup depa punya account…ada juga yang ‘main’ forex seumpama berjudi yang sebenarnya…ada juga yang jadi ejen2 broker forex..walhal depa tak tahu apekejadah nya forex itu sendiri,,,,

Itu fasal aku doa “ko xkan jadi jutawan” dan doa jahat aku itu bukan untuk anda sahabat,,,aku tau ko belajar sepanjang masa seperti juga aku,,,insyaAllah ada ilmu…dan kita berniaga bukan berjudi…

Tapi doa jahat aku adalah untuk budak2 yang berkecimpung dalam forex yang sah doa aku itu..adalah semasa niat mereka untuk selain dari berjuang atas jalan Allah,,,dan untuk memusakan hawa nafsu mereka sendiri…

Sah2 doa jahat xkan dimakbul…

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Xpe2 aku akan buktikan kata2 ko salah,.,,,main forex boleh membantu ekonomi..bukan saje individu tapi agama dan Negara..

Tapi sahabat aku x tau la ayat ungu kat atas ada x kaitan dengan ayat biru kat atas,,,aku anggap xdak kaitan,,,sebab aku x kata pun ayat biru tu salah,,,,

Aku x kata pun main forex x boleh bantu ekonomi agama dan Negara….

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

Malah prinsip aku berniaga dan hidup adalah untuk agama…aku cakap…dan ini niat aku,,,dan ini doa aku juga untuk diri aku sendiri…sebab aku xmahu hidup didalam kecelakaan dan x diberkati tuhan,,,

Satu2nya cara untuk aku diberkati tuhan adalah untuk berusaha untuk tuhan,,,untuk agama…untuk Negara yang juga untuk agama.,..dan bila untuk Negara yang juga untuk agama…sudah tentu untuk agama kita iaitu islam…dan bila dikatakan untuk islam..sudah tentu ia adalah agama yang diberkati Allah,,,

Jadi tujuan aku untuk berdagang apa2 juapun jenis saham…aku niatkan untuk Allah,,,barulah tenang jiwa aku ni…aku x bercadang nak hidup mewah macam orang ‘kaya’,,,tapi insyaAllah besar percentage dari keuntungan aku akan aku masuk kan kembali dalam perniagaan aku…dan bila aku berniaga demi Allah..demi agama islam..bermakna bila siapa2 lihatnya hebat perniagaan aku ini…bermakna mereka melihat hebatnya islam…ada le mende2 yang aku nak buat untuk islam,,terutamanya dalam bidang ekonomi..dan x perlu aku nyatakan kat sini.,,,

Jika aku menang…jika aku hebat,,,,aku berasa malu,,,sebab terasa diri macamtu..malah niat aku,,,nak menyatakan kebenaran,,,apa yang aku kecapi adalah kehebatan..dan kemuliaan…dan kemewahan…agama islam itu sendiri…

Sebahagian besar,,,keuntungan aku nanti akan aku serahkan kembali dalam perniagaan..jika ekonomi terjana dalam perniagaan aku.,.,,jika orang mendapat rezeki dari perniagaan aku,,,ekonomi mengalir kerana perniagaan aku..sebenarnya itulah kehebatan islam…bukan aku…

Sebab aku berjuang untuk islam…aku ini dalam islam…perniagaan aku dalam islam…aku hidup untuk islam..aku mati aku berharap dalam islam…kerana itu aku x mahu niaga aku terkeluar dari islam…

Jika aku makan,,,bermakna aku bukan makan untuk diriku dan berhenti setakat itu…aku makan kerana Allah suruh aku makan..supaya aku x menzalimi diri aku sendiri…supaya aku x sakit membuta tuli…yang utama supaya aku boleh sujud ditikar sembahyang tanpa berasa susah…jadi bermakna aku makan kerana Allah,,,ini analogi nya tentang perbuatan aku,,,dan perbuatan kita semua…yang membezakan kita semua..hanyalah kesedaran…adakah kita ini demi Allah,,atau setakat dunia,,,

Kesedaran ini lah yang dipanggil= iman…

Contoh lagi satu…: sorang laki mencintai sorang perempuan…kerana paras wajah dan tubuh nya…tapi laki tu berhenti setakat dunia,,,kerana sebenarnya dia mencintai Allah,,kerana Allah yang maha cantik dan Dialah yang mencipta paras wajah dan tubuh perempuan itu,,,

Kesedaran yang dinamakan iman ini akan terbukti jika si lelaki ini menundukkan pandangan dan nafsunya sebelum dia bernikah dengan perempuan ini,.,dan nikah itu sendiri adalah bukti dia mencintai perempuan itu demi Allah (cinta kepada Allah)

Ini yang dikatakan kesedaran,,,dikatakan iman,,,

Tapi bila laki ni x tuntuk pandangan dan nafsu dia..lalu berlakulah maksiat kerana cintanya kepada perempuan ini…ini bermakna,,sebenarnya dia x sedar,,,yang dia mencintai Allah…tak sedar bermakna x beriman….

Yang membezakan hanya kesedaran…..dan kita semua harus jelas,,,iman itu ghaib dan sentiasa berubah..dan kita selalu meminta kepada Allah supaya menetapkan iman kita…supaya tidak membolak balikkan hati kita kembali kepada ketidak sedaran….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Pergh,,panjang sungguh huraian aku tentang tujuan aku berdagang saham…aku harap sahabat jangan anggap aku berjuang semata2 untuk kepentingan diri aku semata2,,,

Tapi aku berjuang untuk kepentingan diri aku supaya aku boleh berjuang untuk kepentingan islam bermakna aku berjuang untuk Allah,,,,dan bila mencintai negara adalah separuh dari iman..aku juga berjuang untuk Negara,,,

Dari segi ekonomi…dan juga segala2nya yang hak

Aku sokong ayat mu sahabat,,,sebab apa yang engkau katakan itu,,menjelaskan niat aku,,,dan niat anda,,kan?...sebab tu aku kata,,,kalau x dapat kat dunia...kalau niat kita betui,,,kita dapat kat akhirat,,,amin...

Alhamdulillah,,,

Moga perjuangan kita diberkati Allah,,,

p.s: aku x pernah ‘main’ saham,,,aku berdagang saham,,,,jangan main2,,haha,,seriously....

1 comment:

iBNu iSMAil Al-SalaM said...

10 Feb 09, 14:12
ibnuismail: eh boleh le sayang,,,tu singkatan,,,kita mendoakan orang len selamat,,,tapi semekom ..aku x tu le ape makna die...
10 Feb 09, 13:03
met: orait, tq bebyk..'salam' pn xbleh jugak huhu...
10 Feb 09, 12:51
ibnuismail: ko ble start skarang,,,banyak ebook free fasal trading kat internet ni..semua free blake..jangan kalut2 nak trade trus..blajo dulu...sekian terima kasih..
10 Feb 09, 12:50
ibnuismail: banyak laman web mengenai pelbagai basic trading pelbagai jenis saham...ko kene baca semua dulu,,,bagi paham dulu,,,ko kena ada ilmu dulu,,,bagi aku...untuk ko faham basic..amik masa staun...
10 Feb 09, 12:49
ibnuismail: salam..mula2 ko keneblaja bagi salam betul2 dulu..sebut 'Assalamua'laikum'..atau singkatnya 'salam'...kedua....ko kena blaja basic trading dulu..ko cuba taip 'basic of trading' kat google,,,nescaya..
10 Feb 09, 12:19
met: samekom..camne ek geng nk mula bertrading nih??
2 Feb 09, 19:50
ibnuismail: pergh cantik jugek gambo jalan kat seblah kiri ni.,..tapi apa kaitannya dengan perjuangan?>>lu pk sendili

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search