Popular Posts

Saturday, February 21, 2009

Bagaimana cara aku berdagang/bermain saham?...

Aku bagi hint sket….

=

Sepertimana perniagaan yang lain,,,,contohnya jika kita menjual satu barang,,,kita BERHARAP orang membeli barang kita itu..dengan harga yang kita tawarkan..

Tetapi kita X menjangkakan/menilik/meneka/menjamin orang akan membeli barang itu dengan harga yang kita tawarkan…

……………………………………………………………………………………………………….

Bermakna,,,jika aku BERHARAP sesuatu jenis saham itu naik harga…aku akan set dekat satu point/ aras harga yang menunjukkan harga saham tu tengah naik dan ada kebarangkalian besar untuk aku profit…kemudian bila setting aku sudah kena(triggered to buy)…maka mengikut setting aku..aku akan jual(take profit) dekat satu aras harga yang lebih tinggi yang aku dah set…yang aku HARAPKAN ada orang nak beli unit saham tu pada harga yang aku set tu…dan vice versa untuk short selling.

Nampak x?

Aku x menjangkakan.,..aku x menilik….aku x meneka…aku x jamin..tapi aku BERHARAP…

Seperti juga orng yang menjual barang…dia mengharapkan barang dia terjual…

Bila disebut harap…bukan bermakna berjudi…sebab harapan itu haruslah setimpal dengan ilmu tentang produk yang kita nak jual tu,,,

Contohnya aku…dalam trading aku…aku set,,,untuk buy atau short selling…semasa harga mencecah satu aras harga yang menunjukkan perubahan harga daripada harga asal semasa awal pasaran saham itu dibuka…

Ada lagi beberapa syarat atau petanda lain yang aku guna untuk timbang tara…untuk aku masuk ke dalam pasaran,,,

Syarat2 dan ilmu2 yang kita guna untuk membuatkan kita menilai trading kita inilah yang membezakan antara seorang pedagang saham….dengan seorang penjudi saham…

Seorang penjudi saham = selalu masuk kedalam pasaran saham…tanpa mengetahui kenapa dia masuk…dan…ada satu jenis penjudi saham yang suka guna indicator2 tanpa memahami mekanisma indicator2 itu sendiri…sifat mereka membuta tuli…dan hanya bergantung kepada nasib…

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Kenapa aku tekankan aku x meneka/menjangka/menilik masa depan harga saham?...

Kita mana boleh tahu masa depan…(kecuali kita suka guna jin yang dok curi2 dengaq para malaikat berbisik)

X ada satu kepastian pun di dalam pasaran saham…

Dan kalau ada kepastian…boleh untung dalam saham…ini

Bermakna kita sebagai umat islam…haram untuk masuk dalam arena ni,,,

Sebab jaminan dan kepastian itu tidak ada apa yang boleh berikan ia…selain Allah,,,

Jika ada kepastian dan jaminan untung…samada dari orang atau system..dalam apa2 jenis perniagaan…

Ini dipanggil RIBA,,,

Fahami ayat mutiara dibawah

‘ tidak ada yang pasti selain dari pada ketidak pastian’

‘tidak ada yang terjamin selain dari ketidak jaminan’

Kerana Allah yang menjamin segala sesuatu…

p.s: betulkan niat

1. SEBAB kita berharap kepada selain Dia…kerana HAKIKATNYA kita berharap pada Dia..

2. kerana selain Dia….adalah dalam kekuasaan Dia …secara hakikatnya,..

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search