Popular Posts

Tuesday, February 17, 2009

Hendak Seribu Daya,,,x hendak? Engkau punya suka….

Dulu masa aku tulis blog kat frenster aku..ada le beberapa orang yang ska dengaq nasihat aku,,,dan suka baca tulisan2 aku,,,ada satu masa tu ada seorang minah yang sedang sambung master edu mintak nasihat aku,,,

‘macamana nak rasa puas hati dengan kecemerlangan diri dan kelayakan diri’

Sebab dia kata dia fikir diri dia masih x sempurna…masih belum cukup berusaha,,,,dan masih belum layak untuk menjadi seornag pendidik yang cemerlang,,,,wau!!!

dan aku nasihat dengan cara aku,,iaitu memberitahu hakikat(yang aku rasa ia hakikat) pada dia,,,dalam bentuk nasihat yang tegas…

‘jangan fikir…jangan fikir…jangan fikir,,,buat saja,,,,jangan fikir anda itu sesuai,,,anda itu layak atau tidak,,,kalau anda mahu…terus buat dan jangan berhenti sebelum mati….masalah kita,ialah kita selalu fikir,,,samada kita boleh buat atau tidak,,,atau kita layak buat atau tidak,,,sebelum kita nak buat sesuatu perkara,,,saya x percaya kepada kekurangan ,,,,atau pengakuan bahawa diri itu lemah dan kurang,,dan x layak..tapi saya percaya kepada usaha,,,tanpa memikirkan kita layak..kita hebat atau tidak…tapi jika mahu…buat saja…jangan salahkan orang lain,,,kalau gagal, tapi terus buat,,,dan jangan merungut,,,,kalau nak merungut,,,berhenti,,,kalau nak..buat terus,,,dan jangan berhenti sebelum mati…’

Lebih kurang camtu le nasihat aku,,,amcam…keras x?

X tahu le,,,,tapi aku rasa aku ikhlas kut,,,,yang aku pasti,,,minah tersebut,,terus x balas nasihat aku tu…sampai sekarang dia x kontek aku dah…

Ahhahahahahah,,,,

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Mungkin aku x pandai bagi nasihat,,,tapi aku paling x suka PERANGAI orang yang suka merungut,,,,terhadap kesukaran hidup dia….

PERANGAI suka merungut bila dia sendiri yang memilih untuk memikul tanggungjawab,,,,

Dan kerana ke x sukaan aku kepada perangai yang demikian,,,aku jarang mengambil tugas dan tanggungjawab,,melainkan orang pilih,,,sebab aku x suka buat satu perkara yang aku X SUKA BUAT,,,lalu menyebabkan aku merungut,,,

Jangan jadi manusia yang sanggup terima tanggungjawab,,,semata2 kerana nama,,,kerana inginkan pujian dari orang ramai,,,kerana fikir diri itu baik,,,dan kerana fikir bahawa anda punya niat yang baik…TAPI dalam pada masa yang sama..anda merungut,,,dan bising2 dengan kerja dan tanggungjawab yang anda sendiri pilih…

Niat suci,.,usaha murni,,,,,kekuatan diri,,,kerajinan,,,akhlak yang baik,,,,,perkara2 ni x selari dengan PERANGAI suka merungut,,,,dan jika anda merungut bermakna perkara2 baik yang aku sebut kat atas ni…Cuma lakonan kita,,,supaya orang pandang tinggi kita yang baik inih,,,,

Macam orang putih kata,,,hahahah

Anda kena ‘JUST DO IT’

buat saja…dan ingat,,anda buat kerana anda puas,,,dan kerana anda mahu ganjaran dari Allah,,,dan bukan kerana anda mahu pandangan dan ganjaran dari selain Allah,,,inilah definisi ikhlas…tahap yang rendah lak tu,,tapi ok le…

Hendak seribu daya,,,,jika anda mahu, perkara yang anda mahu..usahalah untuk mendapat apa yang anda mahu itu,,,dan jangan berhenti selagi belum mati…..sekurang2 nya jika anda mati sebelum mencapai cita2 anda itu, anda mati dalam keadaan anda tahu anda x pernah menyerah kalah,,,x pernah merungut,,,dan anda mati dalam keadaan anda mengejar cita2 dengan hasrat, niat dan semangat yang berkobar2,,,yang amat nikmat…

Cita2 dan tujuan itu,,,sebenarnya perkara yang kedua…dan perasaan nikmatnya hanya singkat,,,tapi yang menjadi perkara pertama adalah PROSES bagi mencapai cita2 dan tujuan itu,,,ia adalah nikmat yang berterusan,,,,

ni nasihat aku yang lembut sikit,,,moga kita semua dapat kebaikan dari apa yang aku tulis….amin.,..

p.s: satu kata mutira yang cantik “Hapiness is a voyage not a destination”

1 comment:

Anonymous said...

oklah tu. yang penting kita kene tegas, tu ja.

apa kata ko bukak topik tentang perlindungan dari musibah seperti kematian, kemalangan dan penyakit kritikal dan macam man solusinya

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search