Popular Posts

Tuesday, February 10, 2009

multi level marshitting...post 2

Lpas habis ja ceramah2 depa tu..aku pun dibawa beramai2 dengan bdak2 yang baru nak mengkerakan diri sendiri…tunggu punya tunggu,,,,wau….sampai jam 8..depa bawa aku p cari tempat depa nak open,,,

(open marketing plan dan apa kejadahnya semua…)……….

Ada satu perkara yang aku bagitau sahabat yang bawa aku ke sini,,,satu perkara yang kita kena pertimbangkan seblum join apa2 business yang dibawa orang,,,,

kalau dia islam,,,hang tengok,,,macamana solat dia,,,,kalau aku ajak hang nak bisnes,,,tapi hang tengok aku x smayang,,,hang jangan berbisnes ngan aku

Ni satu perkara yang aku cuba lihat,,,nak lihat,,,dan sedang lihat,,,masa aku nak trima atau x satu2 bisnes,,,sebab kita belajar,,dari pengalaman,,,(tapi mlm bukan bidang aku sekarang..so haramlah kalau aku nak join)

Cuba bayang,,kalau depa crita kat aku marketing plan,,,tapi dalam proses tu,,,depa x smayang,,,apahal,,,aku len le,,,musafir.,,dah niat nak jamaq takhir,,,

Depa dok ctu ja…tapi aku x Nampak depa solat(dan aku x Nampak depa x solat)..tapi sebab aku manusia…aku xmau fitnah depa..aku Cuma leh kata..aku x Nampak depa solat,,,aku x kata depa x solat,,,

Satu perkara yang baguih fasal mlm ni,,,bila depa tarik orang,,,depa x blanja orang tu,,,,hahhahaha

( even progam motivasi depa pun,,,,orang yang tertipu tu kena bayaq sniri)………….

Apatah lagi setakat makan minum yang sikit di kedai mamak,,,

On the way depa nak open kat aku ni,,,depa bekumpul kat satu tempat dimana depa leh memuja dan memuji ‘orang2 yang dah berjaya’ dalam grup depa,,,,ada yang pakai SLK brabus,,,bm x3 pun ada kot,,,dn macam2 la keta mahai2,,hang pa paham la kan,,,so ini yang depa puji dan depa puja,,,so kalau kera2 junior,,,memang kejar,,perkara2 menarik ni,,memang naik adrenaline dia..memang dia semangat nak join,,,

INI LAH YANG DIPANGGIL mlm….

Dan ini lah cara yang aku benci,,,(benci2 sayang),,,,

So,,kami pun berlepas ke satu kedai mamak dekat2 situ,,,,naik keta Toyota apakejadahnya ntah,,,mpv yang hebat le,…

Yang aku sedihnye…sahabat kepada sahabat aku,,,yang nak ajak aku ngan sahabat aku join tu,,,dia dok sebot fasal keta ni,,sebut nama keta ni 2 tiga kali,,,macam agung sangat,,,,macam la aku ngan sahabat aku ni pentingkan sngat kereta2 mewah,,,dan dah tentu ini untuk perangkap aku,,,dan sahabat aku,,,

Sahabat aku tu,,,dia kata

“aku x penting sangat kereta2 mewah,,material, duit apasuma…tapi aku suka bekawan..(network le maksud die)”

Iyele sahabat,,,memang network ni satu perkara yang menarik dalam mlm…

Dan bila depa open kat aku kat kedai mamak tu,,,

Aku jadi pak angguk je,,,sebab sahabat aku punya fasal,,,aku tolong dengar,,sebab sahabat nakkan nasihat aku,,,

So mamat yang nak tarik aku ni pun crita la dari produk..minyak wangi dan apakejadahnya semua lagi,,,

Pastu dia masuk bab marketing plan,,,aku tengok marketing plan dia simple jek,,,dan ikut ilmu aku,,,leh je aku join,,,dan tarik orang guna jaminan,,guna psiko..dan ayat yang tipu tapi murni dan suci,,,dan boleh je aku manipulate marketing plan dia..,.bagi aku untung berganda,,,

Tapi,,,perkara merah kat atas ni la yang aku nak hindari,,,sebab kalau join,,memang sah2 aku join sebab duit,,sebab aku benci produk dia,,,aku tahu lakonan persahabatan network depa ni,,,sebab aku dah biasa dengan apakejadahnya semua ini,,,sbab tu dah lama aku tinggal untuk join mana2 mlm,,,

kalau korang join apa2 mlm, bukan kerana produk..HARAM lah urusniaga anda,,,akad anda x sah...

Aku faham,,,,x sampai 10% yang masuk satu2 mlm yang ‘product based pyramid multilevel marketing’ kerana product nya,,,sebab depa masuk kerana duit,,,jaminan kaya,,,jaminan pertolongan untuk jadi ‘macam orang kaya’..

Aku nak bagitau satu perkara,,,MLM yang sebenar,,,yang sebetulnya suci,,,,’mlm yang dimana upline Cuma boleh makan point hingga level yang ke 5’

Dan bukannya anda boleh makan untung sampai level yang ke infiniti,,,,cuba teliti mlm yang anda kenal,,,aku boleh katakan,,,kebanyakan mlm boleh makan point(boleh dapat untung) sampai level infiniti( sampai bila2 selagi ada orang masuk bawah dia)….

So mamat ni pun crita la kat aku,,sambil provoke2 aku,,,aku jadi ‘macam orang bodoh’ je….mengiyakan apa sahaja yang dia cakap,,dan aku lihat sahabat aku ni yang nak join ni,,,dia bertambah bersemangat,,,bila dengar point2 yang mamat yang open kat aku ni bawa….sahabat aku ni jadi bersemangat,,,dan jadi bersungguh,,,macam dah memang join,,,aku pulak terus le dengan lakonan aku,,,

Dan bila dah habis apakejadahnya semua itu aku bersembang dengan sahabat aku ni..yang bawa aku ni,,

Dia cakap “ aku dah betul2 dah bersungguh nak buat benda ni,,,memang aku bersemangat ni”

So aku teliti balik alasan dia bawa aku kononnya nak nasihat,,,,

“jadi kalau aku x bagi nasihat aku pun hang memang nak join,,,kiranya kalau aku bg nasihat aku pun memang hang nak join, memang sia2 usaha aku? Macamtu?”

Wau,,,walhal dia yang minta aku tolong,,,

“ya..memang aku nak join,,sebab aku tau,.,,hang memang nak halang aku masuk punya,,,hang memang x mau masuk,,,sebab hang dah ada pengalaman sampai 5 tahun,(wau!!!!!! Yeke?hahahhaha)jadi hang memang ego”

Perghhhh,,,,

Cuba bayang apa yang aku rasa sekarang,,,dia minta tolong kita….dan kita berusaha nak tolong..tapi sampai masa kita nak tolong,,,dia tolak pertolongan kita,,,sampil kritik kita,…

Wauuu!!!!!!

Cuba bayang apa yang aku rasa…

“ok…kalau macam tu x pala…esok kita x payah jumpa,,,sebab kalau jumpa pun xda makna,,,,tapi ingat,,,kalau hang dah kaya nanti..rm 150 tu..kira burn a,,,sebab hang dah kaya,,,so kira halal le”

Amcam,..bijak x aku,,,hahahha,,,,sebenonye,,,memang aku bijak pun,,,hahahha(sapa g nak angkat bakul aku,hehe),,,tapi aku nak mencabar dia…supaya dia betul2 kaya kalau dia nak wat,,,,cuba bayang kalau dia gagal..saheh malu nak jumpa aku,,dan minta duit tu….duit yang aku kena bayaq balik kat dia tu la,,,

Lagipun aku memang kecewa dengan sikap dia malam tu…sangat x betul…nilah bahana,,,bahaya,,,brainwash,,,motivasi….yang dibawa oleh mlm….tengok…sampai kawan kita,,,dah jadi macam bukan kawan.,..memang boleh merosakkan hubungan sesame insan…

”ok xpa…tapi hang ingat,,,lepas ni aku tinggai hang terus ja,,,aku terus ngan benda ni”

Dia nak habaq.,.kata bila dia kaya,,,dia x ingat aku dah.,.,.hahahahahahah

Aku x kisah sahabat..memang aku x suka pun bersahabat dengan sahabat yang ‘macam orang kaya’

Tambah2 kalau join mlm…dengan cara menarik orang melalui NAFSU…..

Sungguh x berkat amalan ni,,,

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

So ni baru part kedua dalam bab mlm yang aku kena p haritu,,,

Bab ketiga,,,,

Kita masuk bab …sahabat aku boleh berfikir rasional semula,,,,dan tarik balik ayat dia,,,lalu dia nak nasihat aku,,,,dua malam lepas aku dah nasihat,,,

Post ketiga aku akan crita….sgalanya,,,dan rumusan,,,,

Nantikan,,,,zasssss,,,,hahhahaa

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search