Popular Posts

Saturday, December 20, 2008

Rasional dan logik…kenapa temuduga perlantikan pppt dh41 adalah sebelum posting.....

So kat sini aku nak mengemukan satu sebab kenapa kementerian menetapkan dasar supaya para pensyarah politeknik dan kolej2 komuniti..serta guru2....dpli gstt sltp kpt,master pendidikan....(kalau x silap aku pun,,,start taun depan pun guru2 akan ditemuduga perlantikan dulu sebelum posting),,,,

Iaitu:

Untuk mengelakkan daripada memberi peluang kepada mereka2 yang ingin memperkotak katikkan gelaran ’pendidik’.......

Aku nak crita satu crita mengenai sorang mamat(cikgu sekolah) yang sekarang ini..dibayar gaji hari oleh bosnya (pengetua sekolahnya),,,,,kerana dia ini menunjukkan sikap yang tidak bertanggungjawab,,,,yang aku tau..mamat ni...slalu tidak datang sekolah...untuk menjalankan tugasnya sebagai seorang pendidik...dan dikatakan dia juga ada masalah disiplin yang lain...

Mamat ni dikatakan menjalani temuduga perlantikan oleh spp,,,sebanyak 3 kali,,,baru le dia lulus....pergh,,,,begitu istiqamah nya dan bersemangat waja nya guru tersebut...

Sebenarnya...jarang untuk guru/pendidik tidak lulus dalam temuduga perlantikan...kerana seharusnya pendidik sudah berusaha untuk bersedia secukupnya sebelum temuduga,,,insyaAllah dia lulus...

So..macamni la crita dia.,.

Interview pertama mamat inih..:

1. Sila terangkan mengenai diri dan latar belakang anda?

Dijawabnya:

”Saya...dot dot dot dan bla bla bla bla bla......(dan diceritakan oleh guru tersebut mengenai dirinya dengan bernas sekali)...”

2. ok cuba ceritakan mengenai tugas2 anda sebagai guru di sekolah??

Dijawabnya:

”Tugas seorang guru...dot dot dot dan bla bla bla bla bla......(dan diceritakan oleh guru tersebut mengenai tugas2nya sebagai guru dengan bernas sekali)...”

3. hmm..ok..apa yang anda baca di suratkhabar,,mengenai isu2 terkini di dalam negara dan diluar negara?

Dijawabnya:

”Oh...apa yang saya baca, adalah mengenai dr mahathir yang.........dan bla3x..seta pok pek pok pek...dan..( begitu mantap sekali jawapannya,,,menceritakan mengenai isu2 semasa di dalam dan diluar negara)

4.Ok cuba awak jelaskan apakah maksud komanwel dan sebutkan 3 negara2 komanwel?

Dijawabnya:

”hm....saya lupa le...ahaks..biasala melayu mudah lupa...ahak2x”

Perghhh,,,begitu mantap sekali guru tersebut menjawab soalan ituh,...melayu mudah lupa?....isk3x....

5.Cuba awak senaraikan 3 kabinet beserta menteri2nya sekali??

Dijawabnya:

”ahak3...saya lupa jugak..ahak2,,biasale,,,melayu kannn,,,mudah lupa...”

Seterusnya mamat tersebut pun disuruh keluar dari bilik temuduga/dihalau kot/xpun ditamatkan sesi temuduga dia,,,

Apekejadahnya menyalahkan bangsa sendiri yang mudah lupa,,,aku rasa bek kata2 melayu mudah lupa tu kita tukarkan kepada,,,melayu itu kreatif...barulah ia jadi satu progam yang positif di minda orang2 melayu kita...

Bebalik kepada soalan asal,,,apa rasionalnya temuduga perlantikan sebelum posting???

Contoh yang aku dapat adalah sikap guru ini,,,dikatakan,,dia mengambil temuduga perlantikan ini sebanyak 3 kali....dan akhirnya barulah lulus....takdir itu bahagian tuhan..usaha itu tugas manusia...dah memang bukan rezeki dia sekali temuduga terus dapat...tapi cuba bayangkan,,,kenapa pengetuanya sekarang..bayar gaji mengikut hari kepadanya,.,,bukan bulan...ini kerana masalah disiplin yang mamat ini jalankan...

Cuba bayang kan jika ada para pendidik yang kurrreeeng bertanggungjawab,,,diposting sebelum temuduga..seperti dijalankan dahulu....mestilah para pendidik yang kurrreeeng ini mengambil peluang...mereka tetap dapat gaji seorang pendidik walaupun sebelum dilantik,,,,

Tapi kalau temuduga dijalankan sebelum posting...mereka2 yang tidak cekal dan kurreeeeng bertanggung(pandai menjawab)...akan menarik diri sekiranya gagal buat kali pertama di dalam temuduga perlantikan(aku rase)...Alhamdulillah,,,kita dapat la tapis siap2...sebab mereka tidak mungkin akan dapat bertahan,,kerana ketiadaan gaji.,..harapnya mereka mencari kerja lain yang lebih sesuai dengan tabiat mereka...maka tidak rosak dan tidak terabailah anak bangsa kita...oleh para pendidik yang tidak mahu menjalankan tanggungjawab(eh silap...kureng mahu...bukan tidak mahu),,

So..ini adalah salah satu yang aku dapat fikirkan...kenapa temuduga sebelum posting....memang bernas keputusan kementerian...aku sokong...

So syukur lah sahabat2 sekelian,,,aku tau korang semua betul2 nak pendidik, bukan atas dasar kepentingan diri sendiri,,,tapi kerana berjuang atas jalan Allah, kerana kita ini khalifah..pembela,,,diatas berkat nama ilmu dan pendidik,,moga Allah permudahkan temuduga kita bulan satu nanti,,,,dan moga kita semua lulus dengan jayanya,,,dan moga jika kita lulus, moga kita semua syukur dengan pemberian Allah akan keupayaan kita untuk lulus...dan moga Allah jauhkan hati2 kita dari syirik dengan diri sendiri...terasa diri kita hebat dan lebih baik dari orang lain....dan bersikap ujub,,,

”Tiada upaya aku untuk melakukan kebaikan dan mengelakkan keburukan melainkan dengan pertolongan Allah semata2”

Sekurang2nya kalau kita dilantik awal,,,mudah kita...xperlu diinterview lagi nanti...gaji pun dapat penuh...kan senang banyak tu...Alhamdulillah....




p.s: Temuduga bagi para pemegang biasiswa SLTP KPT...akan dijalankan pada bulan 1 nanti....xkirale gstt ke..dpli ke,....yang aku tau sebahagian gstt dah ditemuduga awal bulan ni..bulan 11 pun ada kot.....pendidik yang master pendidikan pun dah diinterview...so kita yang selebihnya akan ditemuduga bulan satu nanti...Alhamdulillah,,,,moga kita semua dipermudahkan,,,,Amin....

p.s2: kisah diatas pun diceritakan oleh sepupu aku sorang cikgu bepengalaman dekat 10 ton...hehe....tapi aku reka bagi dialog dia menarik sket,,ahaks...

2 comments:

syik s. said...

saya dah dapat surat tu! sangat nervous!

iBNu iSMAil Al-SalaM said...

xpa...bakkata orang putih...'just do it'...banyakkan zikir...nescaya tenang jiwa...

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search