Popular Posts

Thursday, December 4, 2008

Cikgu….


“x lama lagi bergelar cikgulah ye??”

Kata sepupu aku..sorang cikgu yang dah pengalaman dekat 10 taun...

Ye..xlama lagi...tapi sekarang bukan lagi,,,

Bagi aku..cikgu itu digelar cikgu bila dia sedang mengajar...x kiralah secara formal atau bukan...

Jika kita ajar budak bercakap pun,,,cikgu la jugak..

Yang penting,,cikgu itu ’semasa’ mengajar....

Aku nih yang paling lambat jadik cikgu...ahaha,,,

Dalam kuaga aku dari nenek tokwan (pengkhukusan ustat ustazah) aku...sampai ke aku..suma nya cikgu..habis sepupu sepipit pun cikgu...

Tapi aku masih belum...

Bila darah cikgu ni dah mengalir dalam diri..secara x langsung semangat tu ada...integriti tu terbina...dan sikap dan prinsip cikgu itu dah ujud dalam diri...

So aku..sebagai pewaris guru,,,wajib jaga nama baik cikgu...

Tapi aku belum lagik lah...

Aku xposting lagik pun...

Sebab bagi aku..cikgu itu adalah ’semasa’ mengajar...bila balik kerumah..bukan cikgu lagi...bila dah pencen bukan cikgu lagi...bila tido bukan cikgu...bila tengah mengajar...itulah cikgu...

Tapi cikgu..bila dah mula digelar cikgu.;..xkiralah dimana2pun..malah dalam kubur sekalipun..orang akan tetap memanggilnya dengan nama yang mulia ’cikgu’....

So jagalah kemuliaan tersebut...

Sejak darik dulu..profesion perguruan itu dah ada dalam list profesion aku..malah ustat pun ada dalam list tu..ahaks...tapi dah diri xde ilmu agama yang mendalam...seperti orang yang boleh mengeluarkan fatwa perseorangan(isk terperli plak),,,,

Tapi sebab suma kuaga aku dah jadik cikgu...aku pun xmau la kan...sama ja..borng jugak kan...keja engineer pun leh ajar orang gak(dulu)

Tapi last2 masuk juuugak dalam arena pengcikguan tersebut...hahhaha...

Aku paling lambat jadik cikgu..

Ada sahabat2 aku yang aku sangkakan patut mengengineerkan diri sendiri sampai kesudah,,,rupanya hujan time tengahari....

Ada yang mengkritik aku masa aku mula pilih nak jadik cikgu ni dengan ayat

’aku bukan ape, aku kesian kat ko’

Sebab aku nak jadik cikgu????(hammmpeh)

Tup2,,,la dia plak jadi cikgu kat satu kementerian...isk3...(aku pun x jadik lagi.)

Letih jadik enjinier kot...apa ingat keja cikgu tu mudaaaah?(eceh)lain le kalu ko ngaja macam x ngaja...xpun sebab keja ngan kerajaan terjamin sket....sket je tejamin pun..kalu ko ngaja x supa ngaja x berkat jugak gaji ko,,,tak terjamin leh masuk surrga,,,apa kejadahnya(ececeh,,,,)

Ada lagi dua 3 orang pun dah mencikgukan diri sendiri...x kira la hang kat u ka...kat poli ka...kat institut ka...slagi hang mengajar...hang tu cikgu..

Semua nya sama...tugas mendidik anak bangsa.,..dmi Allah...btul x??

Memang aku kecewa gak..sebab ada yang lupa diri,,,mengklasifikan diri itu profesionnya bukan guru..cikgu Cuma sebagai sampingan...apakejadahnya...

Akuuuu pun x jadik cikgu lagik...ko dah ’anak tiri’ kan kerjaya tersebut...

Isk3..jahat tul lah...

Aku masih belum...

Hahhahaha,..

Fahamilah...dua kerjaya rasulullah...

pertama: cikgu...

Kedua: peniaga...

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search