Popular Posts

Sunday, December 14, 2008

Nikmat seorang pendidik…

Atau dua orang,,,atau ramai orang pendidik…hahahha

Bila ditanya,,,kenapa anda mahu menjadi seorang cikgu/guru/lecturer/pendidik?

Jawapan yang selalulalulalu betullah yang kita dengar

”Sesungguhnyer,,sayer..beraser amat puas apabila dapat mengetahui..yang student sayer mengetahui(memahami) ilmu yang sayer sampaikan”.....

Pergggghhh.......
Betullatu...aku pun slalu rasa best jugak bila objektif pengajaran dicapai...

Ittu sattu nikmat...

Tapi sebab aku ni seorang pendidik yang amat ego dan amat mementingkan diri sendiri...selain darik rasa nikmat bila dapat tau student aku ni dapat ilmu pengetahuan yang aku sampaikan.....

Aku juga rasa teramat nikmat pabila...

Bila aku merasakan ilmu yang aku sampaikan itu, menjadi lebih mudah difahami...menjadi lebih mudah aku fahami,lebih bertambah aku fahami,...malah ilmu yang aku sampaikan itu bertambah semasa aku mengajar...samada dari hidayah yang Allah sampaikan,,,ataupun dari perbincangan aku dengan student,,,yang datang sebagai fenomina:

EURICKA!!!!!! ,,,,,

Jadi secara umumnya, pendidik akan merasa nikmat apabila:

1. boleh menambahkan ilmu anak didik..
2. boleh menambahkan ilmu diri sendiri....

jadi wahai para pendidik,,,sepatutnya kita berasa kedua-dua perkara berikut,,,
kedua2 berikut secara asasnya datang dari 3 perkara...kasih sayang, ria’ ataupun malas,,,,

ria’ jika kita hanya merasakan no 1....kerana merasakan diri sendiri sudah cukup ilmu, dan merasakan diri sendiri yang betul dan hanya betul...berasa diri cukup bijak dan tidak perlu belajar lagi,,,,

malas juga jika kita hanya merasakan no 1,,,kerana kalau kita tengok balik tonggak 12, dan kewajipan kita sebagai guru...kita juga patut menambah ilmu, selagi bergelar guru...dan ini terdpat dalam perkara no dua...

jika kita merasakan no1 dan no 2.....bermakna kita merendah diri....rasa syukur dapat menambahkan ilmu anak didik, dan juga rasa syukur juga kerana dapat menambahkan ilmu diri sendiri...samada melalui persiapan sebelum kelas,,,hidayah semasa kelas atau perbincangan semasa kelas,,,atau pertambahan ilmu selepas kelas dalam bentuk hidayah atau sebagainya.,.,.

tapi bagi aku, seorang pendidik yang mementingkan diri inih dan juga amat mementingkan kenikmatan diri sendiri....aku bukan saja merasakan syukur dan kasih sayang bila boleh menyelamatkan anak bangsa dan diri sendiri...malah aku rasa esteem diri aku makin meningkat, motivasi aku makin meningkat dan kukuh, ilmu aku makin berkembang dan tetap dalam diri,...

selain dari kesakitan sebagai nikmat...ilmu yang aku kuasai juga bagiku adalah nikmat,,,ilmu yang aku dapat semasa tugas seorang pendidik juga adalah nikmat...ilmu itu nikmat,,,sebab itu aku ini mementingkan diri...aku memntingkan nikmat diri aku sendiri....
............................................................................................................................................

dua hari lepas aku menasihati seorang sepupu aku yang meminta nasihat akan pemilihan bachelors degreenya...samada ingin dteruskan di UIA atau di maktab perguruan...

secara ringkasnya aku menyuruhnya memilih karier yang dia hendakkan...jika hendak menjadi pendidik....samada di UIA atau di maktab kedua2nya boleh..tapi bila dia mendapat peluang yang pasti untuk di maktab, kita kena sama2 fikirkan balik peluangnya...

ataupun si sepupu aku itu memilih karier sebagai selain pendidik...samada bisnes atau makan gaji diluar bidang pendidik...aku menyuruhnya menyediakan satu perancangan akan karier yang dia pilih..secara lengkap dan spesifik, apakah perancangan karier bukan pendidiknya itu,,,dan sudah tentu degree nya ialah di UIA

dan kesimpulan aku kepadanya ialah,...kalau nak jadi pendidik, samada di UIA atau di maktab,,,dia ada ramai mentor dikalangan ahli keluarganya sniri..iaitu aku....sepupu2nya..,bapak dan mak sedaranya...

aku bagitahu dia...jadi pendidik bermakna memilih satu perkara yang amat infiniti dari segi perluasan bidang ilmunya...peluang untuk melanjutkan pelajaran amat tinggi, malah peningkatan kepakaran dalam bidang yang dipilih, dalam arena pendidik boleh meningkat keperingkat yang tiada batasan,,,

tetapi kalau kerja selain pendidik SELALUNYA,,,,kita membuat sesuatu perkara yang berulang2 sepanjang hidup kita....x kiralah menjadi engineer, doctor, police, bidang managerial, law dan sebagainya...

semestinya pendidik, adalah bidang yang dimana, dia mempunyai peluang untuk menambah ilmu, malah boleh menjadi apa saja yang dia mahu, lebih bebas dari segala bidang

apa yang dia patut fikirkan sekarang adalah mengenai pilihan kariernya, tapi bukan pilihan institusi pendidikannya…
yang paling penting sekali jika dia memilih untuk menjadi pendidik, dia dapat mengecapi nikmat:

1. puas menambah ilmu anak didiknya
2. puas menambah ilmu diri sendiri....

fikir2kan,,,,dan...selamat beramal....haha

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search