Popular Posts

Tuesday, July 14, 2009

Teman hidup…untuk cik embun,,

Pergh..mauk bab jiwang lah pulak kita ni kan..hahahha,…aku pun x lama lagi insyaAllah taun depan,nak p meminang orang yang aku dah buat calon bini…

Bab mencari teman hidup ye…selain dari usaha dan tawakkal…prasangka baik ngan Allah dan berdoa..apa lagi yang anda boleh buat?...

Aku rasa,,,,manusia ni ada satu ja hak dia iaitu ‘berusaha’

So untuk orang macam cik embun aku sarankan..cari calon yang:

1.lelaki yang selalu membuat cik embun ingatkan Allah.

2.lelaki yang selalu member nasihat dan teguran,,,walau sakit hati anda mendengarnya..

3.lelaki yang pergi masjid.

4.lelaki yang ada kemampuan menyara keluarganya..

Dan banyaklagilah ciri2 lelaki yang bagus…

Dalam memilih ni,,anda kena tengok..anda memilih dia kerana apa…rupa ke..duit ke…agama ke…

Anda sendiri boleh menilai nafsu anda,…

Seeloknya pilih yang ada agama dan mampu menyara keluarga…

Kalau anda memilih seorang lelaki kerana dunia….mungkin hidup anda selepas ini xkan setenang jika anda memilih seorang lelaki kerana agama..

Zaman sekarang,,,bukan orang lelaki saja yang kena mengorat..orang perempuan pun kena pandai2 le mencari…

Yang penting elakkan diri dari mengikuti jalan maksiat..contoh nya pergi berdating…

……………………………………………………………………………………………………………………………..

Bila dah kawin..,,,satu ja pesan aku

“taa’tilah suami anda selagi suruhan suami tidak keluar dari batasan islam”

Bermakna anda wajib mengikuti segala perintah suami anda..selagi perintah dan suruhannya itu tidak terkeluar dari landasan islam..jangan derhaka…jangan kuatkan nada…jangan sengaja sakitkan hati suami..sentiasa berusaha untuk memikat hati suami…jangan sesekali mengungkit…

zaman sekarang ni aku tengok,,,ramai sungguh para isteri yang tempah tiket ke neraka...

Kalau anda menjadi seorang istri yang patuh,,,dan taat…menghormati…si suami…walau suami anda x sebaik mana…syurga itu milik anda…

Kalau anda menyakiti hati suami anda…maka selangkah anda ke neraka..

Syurga adalah milik anda..jika suami anda redha terhadap anda,,,sewaktu anda putus nafas…

Sekian….semoga bermanafaat..

3 comments:

embun_pagi said...

wahaha terer ah en usaha..semoga anda dipermudahkan jalan oleh Allah tuk menyunting pilihan hati taun depan hee...n 1 kes lg..sebagaiman en usaha da ada calon nk wt bini kn..adalah hamba Allah ni die pon de calon gak.kt ati die lah.die suke kt sorang tu atas ciri2 yg en usaha sebut tu lah..die ni bknnya jenis yg suka bercinta cintun lm2 nih..buat semak jer..n satu ari die bgtau la sorang tuh yg die letak sorang tu dlm ati die tnpa bgatau sebabnyer..dan saja die bertanya adakah perlu die tggu sorang tu dlm idup die atopun buka jer pintu ati die tuk org len..sorang tu yg die kagumi ni bg jwpan jgn tggu die coz die masih lum sedia,masih mau bersuka ria n suh cubalah buka ati tuk org len...sedangkan die bertanya bknnya ajk kawin pon.cm maukan kepastian jer.adakah penungguan nya akn berbaloi satu ari nanti.die leh trime alasan tuh n cuba buka ati tuk org len..tp tak terbuka2 lg skang..masih xleh trime org len..sorang tu masih lg bertapak kt ati die huu..susahnya nk lupakan seseorg kan..walhal perasaaan cinta, sayang xwujud pon lagi..n die masih terus berusaha berdoa.xdpt sorang tu pon xpelah..asalkan dpt yg seakn-akn keperibadian die pon boleh lah..tp kn sorang tu masih lagi bertapak ngan jayanya kt ati die.n kdg2 die rasa takut kalo Allah jadikan sorang tu tuk org lain,die rasa die boleh hadapi seme tu tp permulaan kepada perkhabaran tu die xsanggup nk tau rasenya ...nk komen ke xnak..it's up to u en usaha..

iBNu iSMAil Al-SalaM said...

hahahah...cam crita fasal diri sendiri je cik embun,,,,

x kisahla cik embun ke sape ke,,, 1 ja saya nak bagitau,,,,

'jangan bergantung dengan selain Allah'

kalau hati di isi dengan dunia, akhirat xkan boleh masuk...

kalau hati diisi dengan batil,,,,xkan sesuai hakiki nak masuk,...

kalau hati diisi dengan seorang manusia,,,kerana dunia, nafsu dan sebagainya,,,masakan nak boleh masuk sorang manusia yang kerana Allah,,

kenapa aku leh kata hati itu diisi dengan manusia kerana dunia?kerana selain Allah?

sebab,,,kalau ia diisi dengan manusia kerana Allah,,,,dia xkan bergantung dengan manusia itu...

kerana kalau kerana Allah,,,bermakna, hatinya rela menggantikan dengan seorang manusia lain, kerana Allah jua..

jika mengisi kerana Allah,,,bermakna sanggup buang juga,,,kerana Allah,,,,

kerana hati orang yang imannya suci dan hakiki, hanya bergantung kepada Allah,,,

dunia pun kerana Allah,,,akhirat pun kerana Allah...cinta pun kerana Allah..benci pun kerana Allah...isi kerana Allah..buang kerana Allah,,,

....

itu mengenai kelemahan si tuan punya hati,,,

tapi pada pendapat aku pula,,kalau laki tu bagus sangat,,,,xkan wujud ayat

"coz die masih lum sedia,masih mau bersuka ria n suh cubalah buka ati tuk org len"

bersuka ria itu, bagi orang yang benar lelaki yang baik,,,adalah pada jalan Allah,,,

bernikah kawin,,,x suka ria dunia,,,tapi suka ria akhirat..

embun_pagi said...

yer lah en usaha..hamba Allah tuh die ucap mekasih byk2...ats pndapat n sume pandangn sudi dikongsi bersama..

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search