Popular Posts

Tuesday, July 14, 2009

Kawan ..dan cik embun..


apakah kite perlu berkawan ngan seme org..ataupun kite hanya perlu berkawan ngan org yg memanfaatkan kiter jer

Kawan2,,,banyak kawan,,,bukan semua kawan leh jadi teman,,,

Bukan semua kawan yang suka kawan,,,,slaluja kawan leh jadi lawan,,,

Adakah kita harus memilih kawan?...

Bukan saja harus,,,malah wajib,,,...,,,...,,,...,,,...,,,

Rasulullah SAW menggariskan beberapa perkara bagi memilih teman atau kawan yang baik, antaranya :

· Hendaklah bersahabat dengan orang yang bertakwa dan beriman

Sabda Baginda bermaksud:"Jangan kamu bersahabat melainkan dengan orang yang beriman dan jangan berikan makan kecuali kepada orang yang bertakwa." (Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi).

· Hindari daripada berkawan dengan yang buruk perangai dan akhlaknya

Ibn Asakir menceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Jauhilah kawan yang buruk (akhlak dan perangainya), kamu akan dikenali sepertinya."

Sabda Baginda lagi : "Seseorang itu berada atas cara hidup kawannya, maka perhatikanlah tiap seorang daripada kamu, siapakah yang didampinginya." (Hadis riwayat at-Tirmizi dan Abu Daud).

· Menegur kesilapan kawan di atas perkara yang benar

Ubadah Ibn As-Samit berkata: “Rasulullah SAW mengikat janji dengan kami supaya dengar dan patuh ketika susah dan senang, yang disukai dan dibenci dan jangan merebut sesuatu dari tuannya kecuali ada bukti kekufurannya.

Begitu juga, kami hendaklah berkata benar di mana saja kami berada tanpa takut akan penghinaan daripada seseorang yang suka menghina, semata-mata kerana Allah.” (Hadis riwayat Muslim).

· Membantu kawan ketika kesempitan

Daripada Ibn Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Seorang Muslim dengan Muslim yang lain adalah bersaudara, dia tidak menzaliminya dan tidak mengelakkan diri daripada menolongnya, sesiapa yang melepas hajatnya, sesiapa yang melepaskan saudaranya daripada sesuatu kesempitan, maka Allah akan melepaskan satu kesempitan daripada kesempitan-kesempitan hari kiamat, dan sesiapa yang menutup (keaiban) saudaranya, maka Allah akan melindunginya pada hari kiamat."

So...kat atas ni adalah beberapa hadis iaitu panduan rasulullah dalam memilih kawan,,dan adab dalam berkawan,,,

Point pertama,,,,menyuruh kita berkawan dengan orang yang mengakui dirinya hamba,,,dan Allah itu tuhan...

Point kedua.... menyuruh kita memilih kawan atas perangainya..

Point ketiga..menyuruh kita berkata benar dan menasihati kawan,,,dengan berhikmah...

Point keempat,,,menyuruh kita wajib menolong kawan,,,,jika dia ditimpa masalah,,,

Kalau bercakap fasal aku pula,,,memang aku ni memilih kawan,,,,dan memang aku x banyak kawan,,,aku banyak sahabat,,,

Memang aku suka memilih kawan yang mana aku ada kepentingan terhadap dirinya,,,,

“sahabat yang tidak membantu kita di akhirat, adalah persahabatn yang sia2”

Satu perkara yang tidak membawa kepada kebaikan akhirat adalah sia2 belaka,,,,

aku huraikan sikit tentang realiti perangai manusia yang sentiasa ada kepentingan diri,,,,walau dirinya x mengaku,,,atau x nampak...:

Adalah satu penipuan jika seseorang manusia berbuat sesuatu,,,tanpa ada kepentingan diri,,,

Walhal bila seorang ibu menyayangi seorang anak,,,adalah kerana jika dia tidak sayang,,hatinya tidak tenang,,,dan akan sakit....

Jadi dia sayang,,supaya naluri keibuannya itu dilepaskan,,,

Adakah benar ada cinta sejati,,,,aku sanggup berbuat apa saja demimu,,,biarlah diriku menderita walau engkau hidup dengan orang lain,,,

Walhal,,,,jika dia tidak membenarkan kekasihnya itu hidup dengan orang yang dia pilih.,,,dia akan berasa bersalah sepanjang hayat,,,dia tidak akan tenang,,,dan dia akan kasihan jika kekasihnya itu tidak bahagia,,,

Ini juga kepentingan diri sendiri,,,

Kerana dia tidak mahu rasa peritnya rasa bersalah,,,peritnya rasa kasihan,,,

Ini adalah kepentingan diri sendiri,,,

Jadi,,,setiap perbuatan kita,,,mesti ada manfaat kepada diri kita,,,terutamanya untuk manfaat diakhirat kelak,,,

Jadi berkawanlah dengan orang yang memberi manfaat kepada kita sahaja,,,pilihlah kawan,,,

.......................

jika meletakkan syarat untuk menjadi kawan..adakah ianya praktikal?ataupun sekadar untuk kepuasan diri..sedangkan sebagai hamba yg betul2 redha akan ketentuanNya..tidak salah kan berkawan dulu b4 menilai seseorg

Takut di cop sombong?...

Anda takut?...

Dah tentu orang yang suka mengecop itu,,,akhlaknya buruk,,,kerana menghukum orang lain,,,walhal,,,orang yang tinggi imannya, tidak akan menghukum...dia akan bersangka baik dengan semua orang,,,,secara tidak langsung dia bersangka baik dengan Allah,,,,malah dia juga tidak berani menghukum,,,kerana dia tahu,,hukum itu hak Allah jua,...

jika meletakkan syarat untuk menjadi kawan..adakah ianya praktikal?ataupun sekadar untuk kepuasan diri..sedangkan sebagai hamba yg betul2 redha akan ketentuanNya..tidak salah kan berkawan dulu b4 menilai seseorg

x salah memilih,,,dan menilai,,,yang haramnya menghukum....dan memang x salah kawan dulu sebelum menilai,,,

tapi kalau aku,,aku akan menilai dulu,,,sebelum berkawan,,,sebab aku x kan berkawan dengan orang yang x memberi aku manafaat samada di dunia,,,atau akhirat,,,

aku nak mengelakkan pembaziran tenaga...kasih sayang,,,dan aku xkan terima tanggungjawab,.yang aku sendiri x boleh pikul,,,,contohnya: berkawan dengan sejuta orang,,,dan 10000 orang nak berhutang satu ribu,,,,

x faham perenggan diatas??buka post di bawah,,,

http://usahamba.blogspot.com/2009/05/bukan-rezekicuma-cabaran-dan-ujian.html

sekian dulu...moga cik ambun pagi dapat manfaat dari tulisan ini,,,,

12 comments:

embun_pagi said...

wokeh en usaha..brilliant..lagik ku nk bertanya lagi kerana en usaha sendiri telah mjadikan ku seorg yg rajin berusaha untuk bertanya..ni pasal len skit..sebut pasal usaha kan..kite mesti berusaha dlm apa2 pun..ok dlm soal siapa teman hidup kite akn dtg..of course seme org nakkan yg terbaik, yg boleh jadik teman dunia akhirat kn..rasa mcm nk dgr pendapat en usaha je berkenaan hal ini..selain drpd berusaha untuk berdoa dan terus berdoa dn terus berprasangka baik..menetapkan hati menjadi seorang yg redha akn ketentuanNya..dan sesungguhnya memang soal hidup mati rezki jodoh tu kat tgn Allah..apakah lg yg boelh dilakukan or apa2 lah..ke camner en usaha?

embun_pagi said...

woo en usaha mmg dahsyat rrr..dictator..okes..ku ucapkan time kasih byk2 r jd kwn ku 2 3 ari nih..wassalam

embun_pagi said...

salam...en usaha ada x cara mentaksir zakat pendapatan..ku jauh nun di negri org nih.susah skit coz jauh dr bndr besar.kalo ade leh share..n rasanya ramai org yg masih kurang ambik berat pasal nih..termasuk diri ku sendiri yg baru tersedar dah setaun lbeh dah ku keje tp xtunaikan lg kewajipan nih huu..n terpksa qada' la sume2 b4 nih.

Anonymous said...

hm...x sume yg hamba berusaha tulis sy setuju...esply tuk kepentingan diri...jgn igt semua org mcm hamba yg berusaha...cara pendapat ditulis seolah2 hamba yg berusaha tau semua perkara...

embun_pagi said...

4 me..hamba berusaha ni bknnya tau sume perkara..tp bila ditanya, die akn berusaha cr jawapan or penyelesainnya..as long die xtersasar dr landasannya ..ok lah..
dan jika die boleh mengingatkan kite kepada pencipta kite, asal usul kejadian kite,tujuan kite hidup..apa salahnya kita mengambil positif ape yg dikatakan..cuba meredhakan diri ke atas segala yang berlaku..n nasihat menasihati x salahkan..apa yg dirasakan betul..logik akal..kita ikutlah..apa yg dirasakan sebaliknya..jgnla ikut..dan selagi die x menyusahkan kite..kite xmenyusahkan die..apa salahnya jadikan ilmu tu semakin berkembang..manusia punya idea berbeza kan..n aku pun xknal gak en usaha ni..n xtau gak die ni camner...n bukannya nk bias..tp pk la sendiri..manusia hidup tuk saling ingat mengingatkan antara satu sama lain...

Anonymous said...

hm...sapa yg sensitif ni...komen sy juga adalah nasihat...dan juga pendapat terbuka..mcm ada org yg x boleh terima je...terpulang la...

Anonymous said...

tp tu lah..kdg2 hamba berusaha ni mcm purfect jerr..myb..segala ujian dipositifkan kot..aku pon da cuba jd positif gk dlm sume perkara..tp xboleh la kdg2..

iBNu iSMAil Al-SalaM said...

salam...tq anonimus,,,,(tringat optimus prime plak),,haha,,apa kata encik/cik anonimus guna satu nick,,,atau nama sebenar untuk komen di sini...

lagi satu saranan saya agar anonimus komen mengenai topik kita,,,,bukan pula komen keperibadian saya,,,

x pernah saya mengaku saya sempurna,,,

dan x pernah saya kata saya betul segalanya...

apa yang saya akui dengan yakin( dan semoga Allah membetulkan hati saya ke atas jalan yang benar) adalah

:tidak ada daya aku untuk membuat kebaikan, dan tidak ada daya aku untuk menghindari kejahatan,,,melainkan dengan pertolongan Allah semata2...

saya menulis kerana ini nikmat bagi saya,,,,dan segala puji bagi Allah yang memberi saya peluang untuk membuat kebaikan di atas jalanNya,,,

ok anonimus,,,kita balik ke topik asal,,,,utarakan pendapat dan komen anda ye,,,tq...

selalu2 la bagi komen kat sini,,,

anshu said...

ops..pembetulan...anynomous yg ckp pasal hambe yg berusaha cam perfect tu the other anynomous k...sy x komen pribadi org sebarangan

hm...la ni akanku gune nick anshu...

embun_pagi said...

nntahhh..sape sensitip ni..sendiri makan cili sendiri rasa pedas maa

anshu said...

har..har..har...pempuan...

insyaAllah xkn ku komen lg kalo ley mencetuskan perbalahan...

bg pendapat baik2..ada pulak yg kondem...bhs pun indah
(menurut islam...sesungguhnya lidah itu adalah cermin hati)..tq byk2

maaf bg yg terasa...aku insan yg x lari dr dosa

wassalam

embun_pagi said...

lidah cermin hati ekk..setuju2..tp kdg2 ku xb'upaya nk mengskemakan lidah ku ini..soal cermin hati..biar tuhan saja tau..n cik/en anshu xkn nk mengalah gitu sj kot..teruskan sajalah mengomen..kerana masalah taip menaip ni ayt yg kite baca tkde intonasi..so xtau ekspresi sebenar camner..wokeh2..n mcm en/cik anshu ckp..ku pn sama insan yg xlari dr dosa..n sama gak..maaf bg yg terasa..

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search