Popular Posts

Monday, July 20, 2009

"Adakah sebenarnya kita semua ni benar beriman???"



Soal kawan aku yang pernah digelar ‘ustat’

Antara kawan aku yang ada bersama aku di kuktem zaman dulu kala…dia kata camtu sebab dia nak mempersoalkan..aktiviti manusia sekeliling dia yang mengaku beriman…tanpa berkelakuan seperti beriman…

Dalam hati aku masatu “eh..dah tentu semua yang ada sekurang2nya perkataan Allah dalam hatinya itu diklasifikasikan beriman,yang bezanya,,,ketinggian iman sahaja”

Sapalah ‘ustat’ untuk menilai iman orang lain,,,dan siapalah aku untuk dapat melihat ‘rupa’ iman…

Iman satu perkara yang kita x Nampak dek mata,,,Cuma sifatnya,,,iaitu istiqamah dalam beribadah,,,yang zahir pada mata kepala kita…

Tapi ini aku ada satu tips untuk korang semua…nak check keadaan dimana iman kita sendiri...adakah PERNAH ia berkeadaan sempurna?…dan pada masa bilakah pula iman kita x sempurna…

Pergh,,siap leh check kesempurnaan iman lak tuh,,,

Dan aku dapat ilham ni,,,dari hidayah Allah melalui pendengaran aku di radio..masa aku dok layan aircond kete aku tadi,..

Hayati hadis di bawah:

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:” Seseorang yang hendak berzina, tidak akan melakukan zina itu semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak minum arak, tidak akan minum arak tersebut semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak mencuri, tidak kan melakukan perbuatan itu semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak melakukan rompakan yang lazimnya menjadikan orang yang merompak itu memandang sahaja kepadanya, tidak akan merompak semasa ia berkeadaan sempurna imannya.”
[Riwayat Bukhari dan Muslim]

Amcam…ada faham perkara yang aku coba sampaikan???????????

Moga Allah kurniakan kita semua,,,,akan hidayahNya,,,,amin…

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search