Popular Posts

Saturday, January 10, 2009

mengapaaaaaaa?mengapa perlu aku ditemuduga lagi???(lu pk sendili le)...temuduga perlantikan pppt dh41

Salam,,,,isk3…nampak gayanya,,,ada lagi sahabat2 yang bertanya

mengapa mesti ditemuduga sekali lagi…untuk bekerja sebagai pppt dh41?????”…

Macam aku sndiri pun biasiswa sltp…(amik dpli lagi,haha)….dan ada orang kata…dpli dijanjikan kerje…salaaaaah….Temuduga dpli lain le,,,,itu temuduga samada kita layak atau x menerima biasiswa,,,dan kementerian x janji untuk aku terus dapat kerja….tapi mereka mengambil aku (dan sahabat2 dpli kpt) dahulu..adalah berasaskan kekosongan tenaga pengajar,,,di poli dan kk…

Jangan menjerit,,,,jangan merungut,,,jangan menyusahkan keadaan,,ini nasihat aku,,

X kira le anda lepasan biasiswa sltp, atau kontrak nak jadi kekal,,,atau terus nak masuk jadi kekal…

Sebab temuduga perlantikan kita ini….adalah memang wajib..,..supaya kita disahkan jawatan nanti,,,standard pengesahan jawatan(ha baru le senang nak buat apa2 pun,,,dak wat dah keriiing..paham?),,adalah setahun selepas dilantik,,,

So sahabat2,,,aku sarankan,,supaya kita bersyukur,,,sebab temuduga ini dijalankan sebelum posting,,,bukannya selepas posting,,,macam dulu2…

Dulu aku post kat sini…satu sebab rasionalnya kementerian buat temuduga perlantikan,,,sebelum posting,,

Sekarang aku post kat sini,,,,apa relevennya temuduga perlantikan ini sendiri

Kalau dulu…kalau x lulus temuduga perlantikan…ada beberapa elaun yang kita x dapat…

So syukur le temuduga awal2,,,

Dapat terus segala jenis elaun yang patut kita dapat,,,awal2 lagi,,

Tapi sebenarnya sebab utama temuduga perlantikan ini wujud…adalah untuk memastikan para pendidik BERSEDIA untuk mendidik.,…

Kalau kerja…tapi xda jati diri dan persediaan sebagai pendidik,,,maka risikonya anak bangsa kita jugak lah,,,

Sekurang2nya.,,,kita semua bertungkus lumus untuk bersedia untuk interview perlantikan,,,sekurang2nya kita ada ilmu untuk menjadi pendidik…sekurang2nya kita diberi peringatan,,,supaya menetapkan niat untuk mendidik,,,sekurang2nya,,,kita tahu apa yang kitya perlu tahu,,,ini lah relevennya temuduga perlantikan,,,,(walau ada diantara kita,,,hati x seikhlas mana),,,,

Sapa cakap aku relaks,,,cool,,,bertenang(aku berTENDANG..haha),,,slambeeee..menghadapi interview ni….

Aku pun kalut jugak,,,hahaha,,,tapi kekalutan aku ini membawa kepada persediaan,,,

Kan begitu kawan2?

Stress ini membawa kita kepada focus untuk menghadapinya…bukan untuk melarikan diri daripadanya…

Harap2 kekalutan ini X membawa kita kepada persoalan2 yang X munasabah,,,,soalan2 yang menampakkan kita seperti X ambil endah….

Contohnya…

Kenapa perlu interview lagi???

selalunya soalan2 ini ditanya mereka2 yang sudahpun melalui temuduga dpli@biasiswa sltp@temuduga di poli….dan len2 lagi lah,,,

Tolonglah,,,ini dua temuduga yang berbeza….sila ambil tahu…

………………………………………………………………………

Syukur dengan apa yang Allah bagi,,,

Jangan banyak soal perkara yang patut anda sendiri tahu jawapannya,,,,

Sahabat2 sekelian,,

Jom kita stadi..dan bersedia untuk interview ni…

Moga Allah tenangkan hati2 kita….sebab kita nak tetapkan niat untuk Dia…untuk agama…untuk bangsa,,,

Moga Allah tenangkan hati2 kita….

Aku mohon ampun kalau terkasar bahasa,,,

Nasihat ini adalah untuk kepentingan umum…

Moga Allah lancarkan temuduga kita semua…moga kita semua lulus dengan jayanya.,,

Moga langkah2 kita menghadapi temuduga ini…lancar,,,

Dan moga kita semua diberkati dan dirahmati Allah,,,sepanjang hidup kita,,,

Sebagai pendidik,,,,

Amin Ya Allah,,,,

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search