Popular Posts

Saturday, January 3, 2009

Bercakap menggunakan jari…....satu sifat yang lebih lelaki....

Adakah ia satu bakat?...

Aku ingat lagi dalam kelas subjek kajian dan tindakan…prof azizi,,,promote forum subjek tu,,,”e-learning”…

Sambil menceritakan bagaimana seseorang manusia yang di dalam kelas..pendiam…tapi bila bersosial menggunakan internet,,,amat mantap skali…lalu lebih jelaslah personality manusia tersebut,,,

Sebab ada sesetengah jenis manusia…adalah jenis yang mengawal diri,,,tidak bercakap sesuka hati….berfikir dahulu…x suka mengambil perhatian..apatah lagi yang tidak memerlukan perhatian manusia lain,,,(kerana lebih pentingkan pandangan tuhannya ..mungkin)

“bercakap menggunakan jari( iaitu pandai menaip,,,) dalam forum”

Prof suka manusia mengimarahkan e learning,,,,dan suka manusia menaip memberi komen2 dan buah fikiran dalam e learning,,,

Dalam pada masa yang sama….

Ada juga manusia yang x faham…kelebihan bercakap menggunakan jari…ada manusia memandang rendah bakat ini…lalu mempersoalkan personality, identity dan keupayaan manusia yang bercakap menggunakan jari,,,

Mungkin sebab manusia seperti itu(yang mengkritik tu le) begitu petah berkata2….

Petah berkata2 bukan menunjukkan tahap intelek dan kualiti konsep dan prinsip yang tersemadi di dalam diri seseorang manusia…

Kadang2 manusia yang petah berkata2 ini sangat panjang lebar percakapannya,,,tapi kosong dari segi kualiti isinya…malah selalunya terlampau straight to the point…xpe,,,

Straight to the point xpe…tapi perlukan proses pemikiran yang menyeluruh dulu…perlu menganalisis…sikap,,,psikology..integriti,,,prinsip,,,agama.,,,bangsa,,,umur..tahap cognitive,,,tahap psikomotor…dan segala jenis pemboleh ubah yang ada pada diri si pendengar itu,,,yang memberi kesan kepada…sensitivity hati2 mereka..

………………………………………………………………………………….

Bagi aku,,,

“apa guna cakap banyak…tapi buatnya tidak”

Bagi aku…

“lebih baik mendiamkan diri….bercakap sedikit,….dan buat apa yang di cakap walaupun sedikit…”

……………………………………………………………………………..

Aku ni kalau orang aku x kenal memang aku kurang cakap,,,tapi kalau dah lama kenal korang kenal le aku camna…hehe,,,

Nak jadi pendidik kena pandai bercakap….kena suka bercakap…

Tapi bercakap biar ada isi,..dan berfikir dahulu sebelum cakap…

Tadi aku tengok program berbual bicara,,,kat satu segmen wanita hari ini(pergggghhh)

Dr fadhillah kamsah dijemput…

Dan beliau menerangkan,..

“lelaki lebih kepada perbuatan fizikal dalam berkomunikasi, bukan seperti perempuan yang lebih kepada percakapan”

No offend….

Sebab lelaki rasional nya lebih,,,,dia berfikir dahulu sebelum bercakap…malah selalunya dia x bercakap…tapi ‘berbuat fizikal’ dalam komunikasi..,,,

So orang perempuan kena faham ni…

“perempuan normal, mementingkan hubungan keluarga, suami dan anak sebagai tahap kecemerlangan hidupnya, tapi orang lelaki lain…orang lelaki mementingkan kerjaya, dan dot dot dot dot(pk sniri)”,,,ni ayat dr fadhillah kamsah gak,,,

Ayat ni lagi mengukuhkan statement sikap lelaki yang sbenar,..lebih tertumpu kepada perbuatan fizikal….

…………………………………………………………………………………..

So apa kaitan ini semua..dengan bercakap menggunakan jari???

Menaip menggunakan jari untuk bercakap…

Menaip = satu perbuatan fizikal,,,,

In conclution menaip itu lebih memaparkan sifat seseorang lelaki…lebih dari pada suka bercakap panjang lebar sambil menyakitkan hati orang lain…serta x ada isi yang berkualiti…(panjang lebar plak rumusan aku nih,,haha)

p.s: aku suka bercakap dengan orang2 yang aku suka bercakap…..haha…

p.s2: dr fadh mengatakan bahawa..farhan bermakna kegembiraan…

p.s3: aku kawal percakapan aku dengan orang yang aku x suka bercakap…


p.s4: dosa menyakitkan hati orang lain,,,adalah satu jenis dosa besar,,,


p.s5: so aku minta ampun kepada semua2 manusia yang pernah aku sakitkan hati,,,maafkan aku...

No comments:

Masukkan Email disini, supaya anda dapat UPDATE!!!:

Delivered by FeedBurner

Custom Search